Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malish
Frågan jag har är gällande luftfilterhållare/luftrenare på 850 GLT.
Verkar ju som det finns en hel uppsjö med olika varianter.

Köpte nyss en som var från en 850 GLT -92a men den är helt annorlunda mot den som borde sitta på min (mitt lock saknas), är det nåt som har med årsmodell och utrustningsalternativ att göra?
Botten är också annorlunda mot den som sitter på min, framförallt delen med ingångarna ser helt annorlunda ut.
ex så har jag en liten dosa på min som sitter med 2 skruv samt att det är 3 anslutningar för små slangar (vakumslangar?), dock är en pluggad. ska också sitta en kontakt på den så jag gissar att den är till farthållaren (dock är andra änden av kontakten spårlöst borta så det förklarar ju varför min farthållare är heldöd om den är till det)

Sedan är ju den stora delen med nån form av styrning i också helt annorlunda mot min, vad är den till för eg? spelar det nån roll vilken man använder? den del som sitter på min gamla gick inte flytta över till då en slanganslutning som går därifrån och gissningsvis til farthållargrejjen (slangen hängde lös) tog i så det inte gick att trycka dit den helt.

slutligen så skiljer ju locken en hel del, bla saknar den gamla burken jag köpte anslutning för slangen som går till luftburken och LMMen är ju annorlunda monterad. locket passade inte heller på min botten då den var något större kändes det som, samt att det är en fästbygel mer på min hållare.

Min bil är altså en 855 GLT från 97 (uttagen juni 96) med B5254S motorn
Den hållare jag fick tag i är från en 855 GLT från 92 med samma motor.

varför skiljer det eg? är det enbart pga att den bil jag fick hållaren från helt enkelt saknar luftpump och farthållare eller är det något som ändrades mellan årsmodellerna?

Har ni något artickelnummer till den box jag ska ha?
har kollat på skrotarna men är fullständigt omöjligt att hitta, dessutom verkar det finnas ännu fler hållare än de jag nämn (att 10v har annorlunda pga att den saknar LMM och att turbon har utgången åt andra hållet vet jag)
Hur ser det ut på S/V70? finns det nån burk därifrån som passar?

just nu sitter det altså öppet sportluftfilter på min bil som ligger i bottendelen till filterhållaren, original locket saknas helt.
Jag vill kunna sätta dit vanligt luftfilter istället.

Blir fullständigt tokig på detta.

Fattar jag rätt så är det en sådan luftrenare som är på bilden nedanför som jag *SKA* ha på min bil.
Bild
av *pettson*
Jag ska inte försvara någon eller dess priser. Men.. Jag är lite nyfiken på varför bildemonteringarna ska demontera för att sedan skänka bort sakerna? I svenskt tycke borde delar bli billigare ju äldre dom blir. Till slut borde dom ju ges bort gratis eftersom ingen vill ha dom? Men så fungerar det inte här o i resten av världen. När något börjar bli sällsynt så börjar det åter kosta pengar för den som vill ha helt enkelt. Det må ha tillverkats mycket 850, men dom äldsta var både lite egna och få dessutom. Då blir det såhär. Den som vill ha får helt enkelt betala.
jo, så är det naturligtvis, men jag tycker ändå det är oskäligt dyrt i vissa fall.
speciellt här där spannet ligger på mellan 400 och över 900kr. säger inget om 400kr, men 900kr? det är ju mer än det dubbla. hade spannet legat på säg 350-500kr så hade det varit mer rimligt, speciellt mtp att de dyraste ställena dessutom vill ha bortåt 300 spänn i frakt (900+300 = 1200 för den som inte orkar räkna, och DET är oskäligt om nåt)
skulle vilja veta vad en helt ny kostar, men tyvärr så får jag inte fram några siffror.
Volvo här i stan är totalt värdelösa att ha att göra med i fall som detta.
Har kollat på självplocken här omkring men aldrig hittat rätt, verkar bara finnas 10v motorer överallt.

hur som helst pettson så kanske du kan förklara varför volvo valt att göra som man gjort med så många olika modeller på just denna detaljen? borde ju gått att göra smidigare kan man tycka.
av *pettson*
Först av allt brukar ilska över priser bero på lite lathet. Delar ligger från en dag till 10år på en demontering. Om delen lades in för 5år sedan kanske dess värde var just 900. Inga skrotar har nåt system som räknar om värdet på delarna så det förändras med tiden. Som det lades in ser det ut tills det säljs med andra ord. Eller tills någon får frågan om priset är rimligt. Så priser kan se absurda ut, då är det dags att fråga så någon får kontrollera priset.
En intressant grej till är att försäkringsbolagen är anledningen till många konstiga priser. Har du en dörr till salu för 800 och en verkstad med en försäkringsskada visar upp sin cabas så SKA demonteringen uteslutande ta 50% av nypriset plus moms. Skroten är också skyldig att leverera denna så den kräver minimalt med jobb. Vilket innebär att den skickas ensam i en bur för runt 800kr ink moms. Så tar vi exemplet med dörren så brukar väl en mazda 6 dörr kosta runt 5000plus moms ny. Det gör att skroten nu måste höja priset till 2500plus moms. Plus frakten. Den dörren va inte så billig längre. En del väljer då att alltid ligga på halva nypriset. Men dom demonteringarna matas med bilar ifrån bolagen och bolagen vill se resultat.

Svaret på din fråga. Från 92 utvecklades det mera krav på fabrikanterna gällande avgasrening och den tid det tog innan reningen startade. 92års modell var en bil klassad som miljöbil klass 2. Den var riktigt ren. Men nya krav kom 93. Man förändrade lite inför 10 motorn med. Man insåg väl problemet med att mekaniker hanterade känselkroppen på massmätaren. Så locket gjordes om till att hålla en hel massmätare. Vissa utföranden krävde luftpump. Det krävde sitt eget lock. Osv.. Så många lock blev det. 92 med några årsmodeller till är ju speciell så till vida att den har aktivt insug. Det är alltså ett variabelt insug för att få ändrad karaktär. Nåt som ogillades för sin råa gång av puristerna.. Det skippades och kamaxlarna blev snällare. Sen dröjde det till 99 innan variabel kamaxel ersatte variabelt insug.

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]