Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bonnie
En fråga till er som vet ngt. om det är möjligt att till en rimlig kostnad går att konvertera en 00 V70T till Etanoldrift. Även om det är stort ingrepp eller om man med enkla medel kan göra det.
Vill minnas att jag på nyheterna för ett par år sen hörde talas om att det fans pirat kit för ett par tusenlappar men är osäker.

Samtidigt vill jag be om ursäkt till Moderator för mina ringa kunskaper om VIDA och upphovsrätter OSV.
av Frigge
Bonnie skrev:En fråga till er som vet ngt. om det är möjligt att till en rimlig kostnad går att konvertera en 00 V70T till Etanoldrift. Även om det är stort ingrepp eller om man med enkla medel kan göra det.
Vill minnas att jag på nyheterna för ett par år sen hörde talas om att det fans pirat kit för ett par tusenlappar men är osäker.

Samtidigt vill jag be om ursäkt till Moderator för mina ringa kunskaper om VIDA och upphovsrätter OSV.
Volvo har ingen konverteringssats till det. Möjligt att det finns på "Piratmarknaden". Nästa fråga är ju om det är värt det :roll:
Det finns ju vissa risker med etanoldrift på en bil som inte motorn är anpassad för det (Säger detta med risk att ytterligare ett krig utbryter :lol: )
Du bör ju vara medveten om att Volvo INTE rekomenderar att man kör en sån motor på Etanol och att motorn "kan" ta skada (Diplomatiskt va :lol: )
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo säger att bilen kan gå på 30% etanol 8inte 30% e85 & 70% bensin)
detta klarar bilen helt utan konvertering.
dom säger också att högre halter etanol är skadligt för deras motorer.
Användarvisningsbild
av cycler
Ehh....

Är det 30% REN etanol?? För det motsvarar ca 35% E85 och resten bensin. (30/0,85)

Dvs då klarar bilen lätt 30% E85 och 70% bensin.

/C
Användarvisningsbild
av CarMan
cycler skrev:Ehh....

Är det 30% REN etanol?? För det motsvarar ca 35% E85 och resten bensin. (30/0,85)

Dvs då klarar bilen lätt 30% E85 och 70% bensin.

/C
enligt volvo klarar bilen bränsle bestående av 30% etanol.
man kör ju bland annat på 22% blandning i brasilien.
men man säger max 10% inblandning av E85 i Blyfri 95 (då har man säkerhets marginal, det är svårt att veta hur mycke exakt 10% är)
Användarvisningsbild
av cycler
Tar du en viss mängd E85 så innehåller den MINDRE etanol. Dvs av 10% E85 innehåller den 8,5% etanol.

Du tänker på fel håll.

Om Volvo garanterar 30% etanol (dvs E30) så blir det 35% E85 och 65% Bensin.

/C
Användarvisningsbild
av eslund
Tror att man ska ta det lite lungt med att köra på etanol om inte bilen är godkänd för det.. Anledningen till det är en liten historia:

Tidigare i livet körde jag Citroen XM (Ja ja, inga tråkningar nu.. ;) )
Denna bil gick kanon att köra på 100% E85.. Motorn ställde in sig automatiskt efter 5 minuters tomgångskörning..

Problemet var följande:
Snackade med en annan Cittraägare som sa att köra ren E85 är som att köra omkring på en bomb.. Cittrorna har nämligen ett problem, dvs att pumpen/flottören i tanken kjan få kortslutning.. Inget som gör något, men kör man på etanol (som är f*n så mycket mer lättantändligt) Så flyger tanken (och antagligen mer också) till himmelen..

Så jag tror att det är mer det hänger på än att motorn ska tåla det.. Resten av "bilen" måste funka också oavsett vad som händer..

Sen räknade jag lite på det, och här i Växjö (med priserna här) gjorde det ingen större skillnad på att köra E85 (med högre förbrukning) eller 95 oktan..
Användarvisningsbild
av CarMan
cycler skrev:Tar du en viss mängd E85 så innehåller den MINDRE etanol. Dvs av 10% E85 innehåller den 8,5% etanol.

Du tänker på fel håll.

Om Volvo garanterar 30% etanol (dvs E30) så blir det 35% E85 och 65% Bensin.

/C
rent uträknings mässigt stämer det du säger. men vilvo säger att man inte får blanda mer än 10% E85 i deras bilar. (jag antpg då att det var för att ha god marginal om någon blandar lite fel)
Användarvisningsbild
av CarMan
eslund skrev:Tror att man ska ta det lite lungt med att köra på etanol om inte bilen är godkänd för det.. Anledningen till det är en liten historia:

Tidigare i livet körde jag Citroen XM (Ja ja, inga tråkningar nu.. ;) )
Denna bil gick kanon att köra på 100% E85.. Motorn ställde in sig automatiskt efter 5 minuters tomgångskörning..

Problemet var följande:
Snackade med en annan Cittraägare som sa att köra ren E85 är som att köra omkring på en bomb.. Cittrorna har nämligen ett problem, dvs att pumpen/flottören i tanken kjan få kortslutning.. Inget som gör något, men kör man på etanol (som är f*n så mycket mer lättantändligt) Så flyger tanken (och antagligen mer också) till himmelen..

Så jag tror att det är mer det hänger på än att motorn ska tåla det.. Resten av "bilen" måste funka också oavsett vad som händer..

Sen räknade jag lite på det, och här i Växjö (med priserna här) gjorde det ingen större skillnad på att köra E85 (med högre förbrukning) eller 95 oktan..
Etanol är inte lättantänligare.
därimot så kan det brinna vid en fetare blandning.
bensin brinner inte, inte heller E85, det är ångorna som brinner.
en tank med bensin innegåller bensin & bensinångor. ångorna är för konsentrerad mängd för att brinna, dom briner först när dom kommer utanför tanken & blandas med luft.
E85 briner med fetare blandning & ångorna i en tank från E85 kan brinna inne i tanken.
Användarvisningsbild
av cycler
CarMan:

Eh.....nu får du bestämma dig :)

Några inlägg upp säger du att det är 30%??? (som Volvo har sagt man klarar)

Det borde ju vara 30% eftersom Brasilien kör ju på 22% iblandning??

Hur som helst, den siffra du nu säger i inlägg nedan är en officiell Volvo siffra?

/C

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.