Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av koffen
Tänkte ge mig på byte av topplockspackning på en -96, men blir nu lite fundersam över verktygssatsen det pratas om härovan. Vad är det den gör ? Håller den kåpan på plats för att minska belastningen på de skruvar man ännu inte lossat eller har jag missförstått det hela? :?: Pettson du menar alltså att snedspänningen blir så kraftig att man tom kan bryta av ett hörn på kåpan? :o
av *pettson*
koffen skrev:Tänkte ge mig på byte av topplockspackning på en -96, men blir nu lite fundersam över verktygssatsen det pratas om härovan. Vad är det den gör ? Håller den kåpan på plats för att minska belastningen på de skruvar man ännu inte lossat eller har jag missförstått det hela? :?: Pettson du menar alltså att snedspänningen blir så kraftig att man tom kan bryta av ett hörn på kåpan? :o
Vi börjar med skadorna som kan bli. Ja man kan bryta bort en bit på kåpan. Det drabbar packboxarna och blir det riktigt illa kan der innebära att man får slänga toppen. Man kan inte byta kåpa utan den är linehonad ihop med toppen.

Vertygen med vingarna används för att hålla emot kraften som ventilfjädrarna genererar då dom försöker trycka upp kamaxlarna ut ur toppen. Man balanserar upp så kåpan släpper rakt och sakta. Samma verktyg används till att pressa ihop kåpa och topplock när det är dags att sätta ihop det hela
Kamtolken och plåten används till att låsa fast kamaxlarna i kamkåpan när man tar isär och sätter ihop. Tången används för att tvinga isär kåpa och topp med hjälp av dom uttag som finns på kåpa och topp.
Så finns det ju en vevaxeltolk i satsen med då för att låsa upp vevaxeln.

En sats som är lite mer än biltemas. Men också avsedd för ett annat jobb än biltemas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Plåten som håller fast kamaxlarna i framkanten är extremt enkel att fixa själv. Det är ju istortsett bara en bockad plåt med några hål.

"vingarna" kan man bygga genom att kapa ett par gamla tändstift, i med en gängad stång, ett par plattjärn och några vingmuttrar med så stora vingar man kan hitta. Det viktigaste är att man får ett konstant jämnt tryck över hela kamkåpan, så skruva 13 varv på ena sidan för att sedan skruva 13 varv på andra sidan är inte en bra idé, utan det handlar om max 1 varv åt gången. Med stora vingar kan man enkelt skruva på dom samtidigt, och då har man ett konstant jämnt tryck hela vägen ner.
Sen är det smart att "följa med" med skruvarna som håller kamkåpan, så inte all belastning hamnar på "vingarna". Viktigt är dock att bara skruva ner dom till precis när det börjar ta emot. Dom får inte trycka ner kamkåpan mer än vingarna gör. Det är ett relativt tidskrävande arbete, men bättre det än att man får kasta hela toppen som pettson beskrev :P

Tången är därimot betydligt svårare att fixa själv, men sen kan man ju diskutera hurvida den faktisk är nödvändig. Personligen anser nog jag att den inte är nödvändig om man bara ska göra detta 1-2ggr. Ska man därimot göra det fler gånger (som jag antar pettson gör/har gjort :roll: ) så är den säkert väldigt smidig.
Man lär dock vara jäääkligt försiktig när man lossar kåpan, så det inte blir snedbelastning då också. Där handlar det om typ ett kvarts varv på varje skruv, och sedan banka med en mjuk hammare(trä/gummi, snickarhammre är ingen bra idé) runt kamkåpan(försiktigt!) så pass att limmet börjar släppa.

Åk tillbaka och be dem kolla. Något si[…]

Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]