Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
falcon skrev: finns det ngn i Karlstad regionen som kan nolla batteriövervakningen med Vida?
Hej, Tips: Ingen större kostnad att köpa en pirat VIDA DiCE med VIDA All In One programmet.
Sen kan du nog "släcka" såna smågrejer själv.
Installera en sån åt brorsan för några veckor sen och den funka bra men lite lotteri kanske om det
funkar eller ej då det är piratkopia.
/Bo
av abcd1234
Hörde med min lokala volvoverkstad vad det skulle kosta att få en batteriladdare fastmonterad tillsammans med elkontakt framtill på utsidan, 4000:- skulle det gå på monterat och klart.

Är det helt uppåt väggarna eller är det vad det kostar om man vill ha bekvämligheten att slippa öppna motorhuvet för att ladda?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag monterade själv en Ctekladdare "fast" montage förra veckan. Vad laddaren kostar vet jag inte eftersom jag fått den, men liknande laddare finns på Clas Ohlsson för 499 kronor. Jag har monterat sladdarna på batteriet och i chassit permanent, och öppnar bara huven och ansluter laddaren i en snabbkontakt och sedan i eluttaget. Elsladden går ut i springan på motorhuven utan vidare. Men okej, du måste öppna huven för att ansluta.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av RSport
abcd1234 skrev:Hörde med min lokala volvoverkstad vad det skulle kosta att få en batteriladdare fastmonterad tillsammans med elkontakt framtill på utsidan, 4000:- skulle det gå på monterat och klart.

Är det helt uppåt väggarna eller är det vad det kostar om man vill ha bekvämligheten att slippa öppna motorhuvet för att ladda?
Det lätt lite dyrt, finns nog fristående verkstäder, som monterar in en Calix-laddare, minst en tusenlapp billigare.
Men priset du fick från din Volvo ÅF, är nog med den krångliga "Volvo-varianten", där intagskontakten monteras strax framanför vänster framhjul. :-O)
Enklare = Billigare, samt enligt mig, snyggare montering, är att sätta intagskabeln i den nedre frontgrillen. 8)
av agh39
Jag som inte har el i garaget, kan jag koppla in en hobbyladdare, (Bantam BC-6) som drivs med 12 volt eller 240 medels ett extra batteri i bagageutrymmet för anslutning via det bakre 12 voltsuttaget i min nya V70 MY10?

Har läst att C-Tek säljer kontakter för laddning via 12 volts-uttaget så möjligheten finns.
Det jag tänker på närmast är om den laddaren kan störa med oren ström,från C-tek= Störningar och rippel från spänning och ström kan förstöra känslig utrustning ansluten till batteriet, som till exempel:
Radioutrustning i bilar.
Teleutrustning i husvagnar.
GPS och navigationsinstrument i båtar.
Känslig utrustning i utryckningsfordon.
Data- och styrboxar)

Laddaren ifråga är av god kvalitet och stannar naturligtvis då batteriet är fullt, inställbar mellan 0,1 A-5,0 A dock max 50W, i detta fall med 12 volt då 4,16 A

Men det kanske bara är försäljningssnack, är inte så imponerad av Ctek då jag har en som inte stoppar då batteriet är fullt, man ser att batteriet är fullt då man kopplar ur laddaren och sedan kopplar in den igen (då visar den fullt)
av oldtimersmc
Har gjort det enda rätta i vårt bistra klimat.
Monterat el motor och kupé värmare + en calixs smartladdare dessutom så har jag installerat en fjärrstartslösning via originalnyckeln.

Materialkostnad Volvo komplett motor o kupé = 3200Kr laddare ca 1150 kabel 200 fjärrstart 1600 tot. 6150Kr+ eget arbete.
Hade jag lämnat detta till Volvo så hade det kostat 15- 20 000kr
Användarvisningsbild
av SvenB
agh39 skrev:Jag som inte har el i garaget, kan jag koppla in en hobbyladdare, (Bantam BC-6) som drivs med 12 volt eller 240 medels ett extra batteri i bagageutrymmet för anslutning via det bakre 12 voltsuttaget i min nya V70 MY10?

Har läst att C-Tek säljer kontakter för laddning via 12 volts-uttaget så möjligheten finns.
Det jag tänker på närmast är om den laddaren kan störa med oren ström,från C-tek= Störningar och rippel från spänning och ström kan förstöra känslig utrustning ansluten till batteriet, ...

Men det kanske bara är försäljningssnack, är inte så imponerad av Ctek då jag har en som inte stoppar då batteriet är fullt, man ser att batteriet är fullt då man kopplar ur laddaren och sedan kopplar in den igen (då visar den fullt)
Det där förstod jag inte riktigt. Menar du att du skulle ladda bilbatteriet med ett löst battieri i "skuffen"? Sedan att en Ctek laddare skulle leverera "oren ström" som skulle förstöra känslig utrustning ansluten har jag inte hört. Det är många som använder Ctek i bilar. Och min Ctekladdare har alltid gått över till underhållsladdning när det är dags. Att kolla genom att ta av och sätta på igen fungerar inte på någon laddare vad jag vet.
av agh39
SvenB skrev:
agh39 skrev:Jag som inte har el i garaget, kan jag koppla in en hobbyladdare, (Bantam BC-6) som drivs med 12 volt eller 240 medels ett extra batteri i bagageutrymmet för anslutning via det bakre 12 voltsuttaget i min nya V70 MY10?

Det jag tänker på närmast är om den laddaren kan störa med oren ström,från C-tek= Störningar och rippel från spänning och ström kan förstöra känslig utrustning ansluten till batteriet, ...

Det där förstod jag inte riktigt. Menar du att du skulle ladda bilbatteriet med ett löst battieri i "skuffen"? Sedan att en Ctek laddare skulle leverera "oren ström" som skulle förstöra känslig utrustning ansluten har jag inte hört. Det är många som använder Ctek i bilar. Och min Ctekladdare har alltid gått över till underhållsladdning när det är dags. Att kolla genom att ta av och sätta på igen fungerar inte på någon laddare vad jag vet.

Hej SvenB tack för ditt svar.

Det jag menade var att jag skulle ta ett av mina 12 voltbatterier och ställa löst i skuffen som strömkälla till min laddare som klarar av att försörjas med 12 volt likström eller 240 volt växelström.

På Cteks hemsida så står det att Ctek levererar "ren" ström.

Min Ctek, multi xs 3600 stänger inte av sig alltid vid fulladdat batteri tycker jag mig märka, inatt tex så laddade jag ett batteri med 3.6 A som borde vara 90-99% fullt, efter ca 9h så laddade det fortfarande då jag vaknade, jag drog då ut sladden och satte i den igen, då visade den klart med lysdioden. Batteriet hade då en spänning på ca 14,15 volt efter det att laddaren var urkopplad.
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej. Du ställer ett fulladdat batteri i skuffen och driver laddaren med den. Men till slut är väl det så att när spänningen i lösa batteriet blir lägre och bilbatteriet blir högre, så upphör väl laddningen. Jag menar att det blir ett jämnviktsläge. Två halvfulla batterier. Eller tänker jag fel?
av agh39
Jag har ett helt nytt fritidsbatteri på 70 Ah.
Laddaren använder sig förvisso av ström som går upp i rök men jag tror inte den "drar" så mycket, kanske 10% av den totala avgången från mitt fritidsbatteri.
Om mitt startbatteri är fullt till 50-60% så bör det gå alldeles utmärkt att driva laddaren och ladda bilbatteriet fullt med mitt fritidsbatteri som tål djupurladdningar.
Blir det en hög effektförlust med så pass långa ledningar som från "Skuffen" till startbatteriet?

Det jag är mest orolig för att ladda ett batteri som är under drift av bilen, dvs inte urkopplat.
Om jag lossar kabelskor till startbatteriet, kan det då bli en massa saker som ställer till problem för mig då bilens dator är urkopplad, radion kanske inte fungerar utan kod som ska slås in osv.?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16

Bytte till ny kamaxelgivare nu men ingen skillnad.[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]