Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Är det någon av er som har 740/745 -87:a som kan mäta spänningen vid kopplingsplinten (i vänsterhjulhus) innan tankarmaturen (bränslepump och tankmätarens reostat ?
Jag har 7,9V på kablarna (Rosa,Grå och Brun) men på Volvo säger de att det ska vara 12V! -Någon som kan kolla?
jaka skrev:Hej!
Jo! Man tycker ju det. Men det skulle vara bra om någon/några kan verifiera genom att mäta spänningen.
Mäter du med plinten "i eller ur"? Om det är fel "på grejerna" och du mäter med plinten i kan det på grund av spänningsfall bli fel värde. Det kan vara "dålig jord" som gör att du inte får rätt spänning. Bensinmätaren går väl genom "spänningsstabilisatorn" i hastighetsmätaren så den ledningen ska i så fall inte visa mer än typ 9V eller så, men pumpen ska väl ha 12V. Jag är lite "på hal is" nu, har inte jobbat direkt med just detta och har inte något elschema här och nu. Men jag tror att det ska vara så, har jag fel så är det säkert någon som kommer mer bättre svar.

Mvh
Lennart
jaka skrev:Hej!
Jag mäter med plinten isärtagen. Då får jag både 7,9V på anslutningarna/kontakterna som ska gå ner till pumpen och även de som går ner till reostaten.
Ska se om jag hinner titta på elschemat i kväll, det är en -88A 745 om jag minns rätt

Mvh
Lennart
jaka skrev:Är det detta elschema? Scrolla ner en bit! Nr 29 "Positive terminal"! Vad är det??? Var sitter den plinten??
Både ja och nej. Detta är till en motor med Motronic insprutning. Den har ingen Lambda sond eller kat, men strömvägen till pumparna är detsamma. Strömmen kommer via säkringscentralen (11) och säkring nr 1 (ser ut som ett U som har vält på sidan). Den som är ritad högst upp mellan styrboxen (216) och batteriet (1) Vid sidan om säkringssymbolen står siffran 1, den betyder att det är säkring nr 1 i säkringscentralen (11). Över och under står också siffror, dom betyder vilket stift på den säkringsplatsen just den kabeln sitter (1 resp. 2). Kabeln vid stift 2, går till bränslereläet (135), ingång 5. BN betyder BrowN (brun kabel). Utgången på relät (1) går en kabel märkt P (skär eller rosa) tillbaka till säkringscentralen (11) men till säkring 11 stift 1. Den går därifrån vidare till huvudpumpen (211) via plint K, där du också har en svart kabel som går till jord. Denna pump är säkrad via säkring 1. Om du går tillbaka till säkring 11 och stift 2 går det en kabel P till en plint J (som är den 40-poliga kopplingsplinten vid A-stolpen) till en plint bak vid tanken. Pumpen i tanken är då säkrad via säkring 11. Den plinten där du har mätt spänningen (den plinten är inte med på detta schema) om jag förstått rätt. Om man följer schemat så ska du ha 12V vid plinten på den rosa ( P) kabeln. Kabeln från tankmätaren till reostaten ska enligt mitt elschema vara grå/vit och den ska inte vara 12V. Brukar vara 9 - 10V. Färgen på jordkabeln ska vara svart enligt Volvos schema, men från -88B ska den vara brun. Det kan dock skilja på "boken och verkligheten" lite ibland.
Om du inte har 12 V på den rosa kabeln vid plinten till tankpumpen, kolla efter dålig kontakt i säkringarna som nämnts ovan,och även stiften på reläet.
Nr 29 är en kopplingsplint med grova röda kablar, sitter (om jag inte har helt fel) "ovanför knäna" någonstans. Jag har sett den där på min bil, och i boken jag har visar det en pil mot A-stolpen vänster sida

Mvh
Lennart
Kom och tänka på en sak, Där ska ju inte vara spänning på den rosa kabeln när motorn står stilla. Det ska ju bara bara det en kort stund när du "slår på" tändningen, när startmotorn går, och när motorn startat. Är det 7,9V hela tiden annars, är det fel någonstans.

Mvh
Lennart

Vad kör du nu då? :-)

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]