Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
"Om laddaren inte lämpar sig för mer än rumstemp är det ju konstigt med ett köldläge för laddning under +5 grader."
Biltema har varit "bedrägliga" förut. Jag har nog beskrivit det tidigare, men tar det en gång till.
För många år sedan, på sjuttiotalet köpte jag på Biltema, postorder på den tiden, en timer eller på svenska, kopplingsur. Den var i katalogen avbildad ihop med en motorvärmarsladd och monterad på en betongvägg. Dessutom hade man sprayat lite syntetisk julgranssnö på den så att det såg lite frostbitet ut.
När jag sedan fick hem den och öppnade paketet stog det på den: Endast för inomhusbruk!
Jag har kvar den timern ännu och den fungerar. Flera gånger har jag trotsat beskrivningen och kört den utomhus till motorvärmare, men då stoppat den i en plastpåse så att den åtminstone var någorlunda vattenskyddad.
Så dom lever inte alltid upp till konsumentupplysningens regler.

Så här ser den alltså ut. Etiketten på ovansidan har bl.a texten: Endast för inomhusbruk.

Bild
Användarvisningsbild
av Perc
Är det bara jag som aldrig nånsin brytt mig om vad det är för temperatur där jag använder mina elektriska prylar? I med sladden, sen laddar man. Aldrig misslyckats ännu. ;)
av Ola311
Hur ofta laddar ni batteriet när ni kör disel värmare varje dag och kör korta sträckor? ?
Tar batteriet mycket stryck om man laddar de för ofta??
Användarvisningsbild
av MartinS
Ola311 skrev:Tar batteriet mycket stryck om man laddar de för ofta??
Nej, jag brukar peta i laddaren varenda gång jag kör in bilen i garaget.
av Rådlös
Ola311: "Tar batteriet mycket stryk om man laddar de för ofta??"

Inte om du har en så kallad smartladdare, som den här tråden handlar om. Den "känner ju efter" hur mycket batteriet behöver och ger bara så mycket. Däremot tar batteriet mycket stryk om man laddar det för sällan.
En laddare av äldre typ, en plåtlåda med en transformator, kör på hela tiden med mer ström. Om man inte håller det under uppsikt så blir batteriet överladdat och vattnet kokar bort. Det blir lika illa som att underlåta laddning.
Användarvisningsbild
av Funk
Ola311 skrev:Hur ofta laddar ni batteriet när ni kör disel värmare varje dag och kör korta sträckor? ?
Tar batteriet mycket stryck om man laddar de för ofta??
Jag laddar fullt varje vecka, eller i extrema fall två gånger i veckan vintertid.

/Thomas
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]