Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kinamicke
Ni som åker dieselbilar, använder ni någon typ av dieseltillsatser vid tankning?
Vissa påstår att det är bra för att smörja pump och dylikt, men jag vet inte riktigt vad jag skall tro om detta.
Vore kul att veta om någon här använder tillsats och i så fall vilken och om ni har sett någon effekt av det?
av Martinhellström
Detta höll vi på med för 10 år sedan då miljödieseln gjorde sitt intrång i den svenska mackverksamheten.
Då vart bränslet "torrare" och man kunde se en förhöjd risk för bränslepumpsras, då användes i många fall en vanlig mineral tvåtaktsolja, inte TCW3(som du har till utombordare), man blandade i någon %
Dieselpumparna då var som urverk, extrem precision i mekaniken som krävde precis smörjning, då du skriver i ett forum för bilar nyare än 2008 har du troligen en bil med comon rail, alltså en annan teknik för bränsleinsprutningen då en högtryckspump laddar på med 1600-2000bar(i vissa fall ändå mer) på bränslet, och varje spridare öppnar elektriskt för att spruta in rätt mängd bränsle i rätt tid.
Och du har också ett partikelfilter på bilen som inte gillar för mycket "skit" i bränslet.
Jag har en Volvo penta KAD42 från 1997 i båten, DEN får tillsats i bränslet då den har gamla tekniken för insprutning, min Mercedes ML diesel, Audi A2 diesel och Volvo XC70 D5 diesel får det inte då dessa har nyare insprutningsteknik.
Detta är bara tyckande, och det finns säkert många andra som tycker helt annat, och frågar du på Mekonomen eller macken skall du självklart hälla i något, så dom kan rycka av dig en 100 kronor till eller något likande.
av Tolken
I gamle dager hadde oljeindustrien svovel i dieselen, nettopp for å smøre pumpe og dyser. Dette ble fjernet for å redusere miljøfarlige utslipp. Flere jeg har snakket med som renoverer dieselpumper, gamle mekaniske pumper og vp. - pumpene fra bosch. De forteller at disse pumpene og dysene tørker ut pga reduser smøreevne i dieselen. I dag har man common rail høytrykks - deiselpumper og elektrostyrte dyser. På siste generasjon D5 motor har man inntil 7 dyseåpninger pr forbrenningssyklus, dvs at dysene åpner/lukker mange ganger, som gir slitasje hvis dieselen ikke smører dysen. For å unngå dette benytter jeg totaktsolje av god kvalitet. Det gjør at dysene får smøring, og en god olje forbrennes faktisk uten å sote i vesentlig grad. Min 2010 2 4 d regenerer ikke mere med olje enn uten. Jeg bruker 2 dl pr tanking, ca 55-60 liter diesel, og har gjort det på alle mine dieselbiler, med og uten common rail. Jeg har god erfaring med det hvertfall.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]