Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trojlee
Igår fick inte sambon igång Volvon som vid väderomslag från snö-slask ställdes in i garaget(fuktigt ute). Hon provade starta men det
var bara startmotorn som gick utan att den gick igång. Provade själv samma kväll. Har nu kollat alla säkringar, laddat batt och sen startade den efter lite övertalning.
Inga felkoder eller problem när den startat???!!Går som en klocka.
Vad kan ha gått knas?
/
M
av trojlee
Kan den ha fått tuppjuck av att jag bara startade o rullade in den i garaget?Sen har den stått några dagar...
Tändstiften har gått 5500mil...kanske dags att byta dom..
/
M
av Rådlös
Du nämner själv: Väderomslag, snö och slask, fukt. Men bara startmotorn går runt. Detta är ju dom klassiska detaljerna som först visar sig när dom är slitna och gamla. Tändkablar t.ex slits med tiden och milen utan att det syns på dom. Detsamma gäller bakeliten i fördelarlock. Även tändstift slits, men dom är ju lätt att kontrollera.
Det finns en kontrollmetod för detta och den har du just gjort "live" i skarpt läge och full drift. Vattenprovet. Om man misstänker eller vill kontrollera tändsystemets delar så skall man ta en duschflaska med lite vatten. Kör till en mörk och oupplyst plats. Stanna inte motorn. Duscha en vattendimma på alla tänddelar. Blir det gnistor och överslag samt rubbad tomgång, så är det dags för nya tänddelar.

Bensin eller etanol har ingen betydelse i detta fallet. Det är tändsystemet som kroknar.
Användarvisningsbild
av Vojje
trojlee skrev:Kan den ha fått tuppjuck av att jag bara startade o rullade in den i garaget?Sen har den stått några dagar...

/
M
Svar, ja!
Användarvisningsbild
av Vojje
aldrig fel att byta stiften. Vad har du för intervall? 6000 mil?

men att köra en så kort sträcka (10 meter) med kall??? motor är aldrig en bra ide. Som att be om problem, tyvärr.
av trojlee
jo 6000mil är det på stiften. Kanske byter dom. Jo förstod att det kanske blir både fet blandning o kondens på stiften om man
kör kall 10 meter o in i ett garage...
Ska kitta nya stift idag....hade det varit en tändspole skulle bilen ju ha gått "skit" även annars med eller hur?
/
M

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]