Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Glidan
så man får mera bak skivorna blir rostiga så jag får köra hårdare samt bromsa hårdare för att hålla skivorna rena.
Användarvisningsbild
av joel80
Du får backa snabbt och tvärnita. :)

Skämt o sido.. skulle du ändra förhållandena skulle du lätt kunna få låsning på bakhjulen om det är lite blött eller halt på vägen, och har du otur sticker baken då ut åt något håll och kör om dig. Då är det lätt att man hamnar på sidan av vägen. Man får alltså rejäl överstyrning..
Användarvisningsbild
av Kompe
White skrev:Om du har en sedan så byt till kombins bromsreduceringsventil, den ger mer bromskraft bak än sedanens. :wink:
Vart sitter denna bromsreduceringsventilen? :)
White skrev:Vet faktiskt inte var den sitter. Läste detta på en sida angående Volvo originalcup-bilar, att det sitter olika på sedan och kombi.
På 140 och 240 modellerna sitter den i änden på bromsrören framifrån och med en slang till bakaxeln (2 st, triangeldelat 2-krets system). Det finns bilar (japanska) som har den i motorrummet också. Var den sitter på 740-in har jag inte kollat, men den borde ju sitta ungefär på samma ställe som tidigare Volvo. Jag har ingen på min 745-a (har ABS) så jag kan inte hjälpa mer än så.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
Tänkte att när man servar ett broms system på en gammal bil kan det till sist bil att man har bytt allt :roll: :mrgreen:
Men jag har faktiskt inte hört nått om att man byttar just den ventilen :???: (HMM)
Tänkte att man kanske skulle byta den i förebyggande syfte :-)-)
Kompe skrev:Tänkte att man kanske skulle byta den i förebyggande syfte
Det är nog inte helt fel tänkt. Det är ju en fjäderbelastad kolv (i alla fall på 140 - 240) som kan rosta fast (och gör det). Det är kanske det felet du har, att den har fastnat.
Jag hade en gång en Datsun 100A -72 (vår första andra bil), en trevlig liten bil obetydligt större än en hundkoja (nu menar jag BMC-n från -60 talet). Den hade (enligt Bilprovningen) för dåliga bromsar bak. Efter helrenovering (svarvade trummor, radialslipade bromsband och nya hjulcylindrar) blev det ombesiktning igen. Då plockade jag isär bromskraftbegränsaren (den satt i motorrummet på torpedväggen, därför skrev jag "japanska bilar" ovan), plockade bort packningen och körde tillbaka till Bilprovningen. Och se, han godkände den. Den blev lite lurig på vintern, men hade kanonbromsar på sommaren. Den hade dragkrok och fick dra hela 600 kg :lol:
av rid54
Om skivorna rostar så är det nog kanske inte just bromskraftbegränsaren som felar, om den inte har grott igen helt o hållet. Kraften i bakbromsarna ska väl växa ihop med frambromsarna till ett visst värde, som bestäms av ventilen. Får man rostangrepp bör man nog titta på ok och belägg i första hand. Har bilen en lastberoende begränsningsventil bör den och dess länkage kontrolleras noga om bakbromsarna trasslar. Att ändra körstil för att hålla bromsskivorna blanka låter dyrt.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]