Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945 glt
Jag har tänkt göra en a traktor av en 945.Motorn har skurit men jag har en b23 och dubbel lådor som jag funderar att stoppa dit.
Jag undrar om det är bara att stoppa dit b23an eller om det blir problem med elen eller något annat?
Jag har bytt motorer på 240. b21 till b23.
av Rådlös
Det beror ju på hur B 23-motorn är utrustad. Insprutning eller förgasare? Är det insprutning så måste du ta allt av kringutrustning som hör till den motorn. Och det är långtifrån självklart att alla yttre givare och mätpunkter från 945'an jobbar ihop med B 23'an. Du har mycket att gå igenom i teorin innan du kan börja skruva. Skaffa verkstadshandböcker för båda bilmodellerna.
av Rådlös
Då blir det enklare. Elanslutningen är ju bara tändsystemet (är det brytarlöst?), startmotorn och generatorn. Det skall inte vara några problem med det.
av osla
då är det bara köra på, fördelaren passar mellan 23 och 230 blocken så behåll din fördelare. sen ska det nog inte vara något annat som skiljer
av 945 glt
Vad bra :)
Det här kanske jag skulle skriva i en ny tråd men nu funderar jag bara om jag nu bygger om en 945a från -91 med avgasrening till a-traktor måste då a-traktorn ha avgasrening.
av osla
är inga avgas krav på a-traktorer. har själv byggt en för 3 år sedan, dock av en isuzu pickup.

bara kapa den och hänga upp dubbla lådor, ta m45-m40, de är dom minsta lådorna, lättast att få plats med i tunneln

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android