Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av seke3
White skrev:Turbo+ har ju den säkerheten att den slår ifrån vid spikningstendens, kanske det som händer...
Vad händer vid spikning då?
av Comonrail
Stop nu nu white nu är du inne på spiksensorn för sänkning av tändningen när motorn går för magert då uppstår ett ryck i bilen då tändningen sänks snabbt och vid ett kort ögonblick. Alltså ltt eller ftt ingen skillnad där. Om man tex höjer laddtrycket på turbon tex med att borra ett håll i slangen mellan turbo och reglerventilen. Då ökar turbons laddtryck men det är ingen bra lösning för då blir motorns luft bränsle blandning fel. Och det resulterar till att vid hårt gaspådrag så går motorn för magert och det känner spiksensorn av och sänker då tändningen för att inte ska bli för varmt i förbränningsrummet. Men mycket viktigt den sänker inte tändningen hur mycket som helst utan tillslut så kan det bli för varmt ändå. Vilket kan resultera till brända oljeringar hål i kolvar mm mm alltså inget roligt. Därför ska en trimning ske av folk som vet vad dom håller på med där luftbränsleblandning tas i beaktande beroende på laddtryck osv och inte av några trim kåta bondungar på 18 år.
av seke3
som tur är så är jag ju ännu 17 år. Dock så kommer jag inte bli en "trim kåt" (desperat) bondunge på 18 år.
jag ser mig lite mer som en perfektionist och gillar inte att ta genvägar. Dock så var kanske den förra ägaren det.
Iallafall nu till den slutliga frågan; hur blir jag av med spikningstendensen?

Jag tror inte att de har borrat hål i wastegateslangen och jag är tämligen säker på att det inte finns en pysventil.
returen är pluggad så den får maximalt bränsletryck.
irx450 turbo som är större än ltt turbon.
chippad, vet inte vad för chip det är dock.
är tämligen säker på att det är original spridare och original luftmassemätare.
av seke3
Märkte nu att turbomätaren ligger på -1 bar på tomgången, och på 6000 varv är den strax under 0,3 bar. är det något fel på turbon eller mätaren? isåfall hur löser jag det?

MVH
av seke3
det hade jag faktiskt ingen aning om. Det är iallafall en större turbo (irx450) och enligt förra ägarna skulle den ladda 1 bar.
av seke3
aa det är en intern wastegate. Får se ifall jag hittar något fel där, eller så myglade helt enkelt de förra ägarna :)

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]