Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740norr
Tja.
Har ett fel på min 740 som jag inte kan lista ut vad det är.

Det är nämligen såhär, den startar alltid vid kallstart, men ifall jag kör för kort sträcka upp till ca 2-3km och stannar och stänger av den, då vill den inte starta för mig igen, utan den måste stå ett tag (nån timme) innan den vill starta för mig. Allting går runt och dylikt, den kan tända till nångång då å då men den dör direkt.

Ifall ja kör en lite längre sträcka så startar den direkt efter ja stängt av den som vanligt.

Har bytt fördelarlock men samma problem kvarstår. Kan det vara hallgivaren?

Väldigt tacksam för svar av ni kunniga.

MVH 740Norr
av Rådlös
Högst troligen inte Hallgivaren. Om den vore trasig skulle inte motorn gå alls.
Kolla upp tempgivaren. När motorn är kall ger den rätt värde till styrdatorn, men när motorn blir varm hänger tempgivaren inte med. Den ligger då kvar i det "kalla" startläget och ger signal att feta på bränsle som vid en kallstart. Men motorn är varm och går inte alls bra efter dom parametrarna.

Detta är en hypotes. Det kan ju vara något annat fel, men kolla detta.
av 740norr
Tack för svar.
Men jag tror inte detta då felet började förra vintern. Och motorn hinner väl inte bli varm på så kort sträcka då det är -20 ute?

Eller?
av rid54
Tillräckligt "varm" för att vara "varm" i motsats till "kall"... Om den får lagom med bränsle för -20 när den blivit rumsvarm så är det garanterat inte bra gång på den motorn. Värt att kolla tempgivaren innan man börjar med andra, mer besvärliga eller dyra ingrepp. Tycker jag.
av 740norr
Kan ni kunniga kanske länka till vilken tempgivare det är kanske då? För övrigt så ä ju felet likadant på sommarn som vintern. Om de gör nån skillnad vet ja inte
av rid54
Fjärrfelsökning är ju alltid knepigt. Jag vill inte alls påstå, att det är säkert att det är tempgivaren, men den går att måta upp och den är väl rätt enkel att byta och inte så himla dyr heller. Att exempelvis ge råd att byta ut dyra saker som är svåra att handskas med eller knepiga att få tag i känns fel som inledning, men självklart kan det vara nåt med luftmätningen, tomgångsregleringen, kallstartventil (om den finns) eller nåt jätteexotiskt som tempberoende elfel i tändningssystemet eller liknande. Det låter på beskrivningen som om det har med motortempen att göra, men mer info kan vara till hjälp. När den vägrar starta, kan det hjälpa att starta med fullgas? Ryker den om den startar när den är "halvvarm"? Drar bilen rimligt med bensin?
av 740norr
Hmm, nej, att hålla in gasen gör ingen skillnad. Andra frågan du ställer är svår att svara på, men kör ja tex 7km så startar den som vanligt och inte alls ryckigt. Ja, bilen drar fortfarande ungefär samma som förut, svårt att veta exakt, men den drar varken mycket mindre eller mycket mer.

Hoppas svaren hjälpte lite
av 940turbomannen
På min 740 med b230e hade jag lite liknande problem. finns en annan typ av lägesgivare till gasspjället som ska klicka till så fort du rör gasen. kolla så att denna är rätt justerad, sitter med 2 små insexskruvar. Ett annar problem jag hade var att gummibälgen under insuget sprack så den gick inte särskilt bra, lätt att kontrollera så den är hel. Kan även vara värt att rengöra "tallriken" under insuget och gummit som reglerar hur mycket bensin som kommer in i motorn, händer att det blir fult av skit så det kärvar. Tycker din bil borde starta även om kalstartsventilen inte fungerar eller får ström pga en trasig givare. Min 740 gick igång utan denna när jag hade problem med den, även om det tar en stund och den hoppar som fan i början. Hoppas detta hjälper dig på något vis.

Mvh

Vad kör du nu då? :-)

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]