Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter7705
Hej . Min tank lucka låser inte när jag har larmat bilen och väntar tills bilen går in i safe mode eller vad det nu heter efter nån / några minuter . E det vanligt att den pajjar eller hur kollar man den . Vart sitter säkringen ? Den har nog aldrig fungerat i min ägo . Med vänlig hälsning, peter .
av Xuri
volvo hade problem med dessa vill inte veta hur många dom har bytt å kommer inte ihåg årsmodellerna som felen var på,
men jag blir inte förvånad om din motor har krävat eller nån bara har haft strul å klippt av axeln.

när du låser bilen så efter några minuter bör du höra att de klickar till innanför tanklocket, gör de inte de så lossa tyget på insidan av bagaget mot tanklocket till å lossa kontaktstycket på tanklåset, anslut multimeter å stoppa utanför bagaget sen låser du bilen å väntar om de kommer nån spänning fram till motorn. OM du har spänning fram te motorn är ju låset pajj.

enkelt å snabbt å kolla :)
av Xuri
Vojje skrev:det tar väl 10 min innan tankluckan låser?

kanske är 10 min, så längesen jag höll på med de där å jag bytte oftast bara på kampanjerna så funktionstestade aldrig dom.
var en å annan motor man fick klippa av axeln på lite kvickt för kunden fick inte upp locket å kunde tanka å så bytte man dagen efter när man hade ny hemma igen.
det tar 10 minuter innan luckan låser sig om inte det är
ändrat via VIDA då man kan ta bort fördröjningen.
Jag har tagit bort det på min bil.
Undrar just hur många låsmotorer har kasserats pga. inkompetens. !?
av Xuri
wissel skrev:det tar 10 minuter innan luckan låser sig om inte det är
ändrat via VIDA då man kan ta bort fördröjningen.
Jag har tagit bort det på min bil.
Undrar just hur många låsmotorer har kasserats pga. inkompetens. !?
wissel om du riktade "kompetens" frågan till mig eller inte vet jag inte, men detta kan jag säga i alla fall.

Vi hade klarar order från volvo å byta på både helt nya bilar å dom som var några månder gamla, tror jag själver har bytt 20-30talet på helt nya bilar.
å på några bilar har de bytts pga av att kunden inte har kunnat få upp låset å tanka. hur många lås de finns runt om i sverige som inte låser sig vågar jag inte svara på men de är säkert ruggigt många. visst hellre att den inte låser sig än att man inte kan tanka... risken att nån tjuvar soppa är liten.

de var en kampanj som utfördes å dom bara skulle bytas vare sig de var fel eller inte.

alla tanklåsen skulle kasseras pga av att dom hade problem med kärvande axlar å gick inte att låsa upp.
Nej det var inte riktat till dig.
Tänkte mera på rent allmänt på "Bytarmeken"
som inte förstår att det är riktiga pengar för bilägaren
Ni som haft problem med detta, har larmet påverkats? Jag har haft larmproblem och det kom samtidigt som stängningsfjädern till tanklocket gick sönder.

Nu har jag kört omkring med falsklarm och felkod några månader men dom försvann när jag fixade luckan.

Är den larmad? Eller kontrollerar larmet att den låses?
Jag får tacka för svaren . Jag har inget problem med larmet , iaf inga fel meddelanden . Jag skall göra som du sa och mäta upp om och hur många volt det blir när motorn aktiveras . Jag antar att man kan strömsätta motorn och se ifall det är nåt liv i den med . Mvh peter .
av Xuri
ja de kan du också göra, har du väl fått bort klädseln inne i bagaget sitter låset bara med 2 torks innanför tankluckan så går fort å plocka bort å kolla funktionen! antingen strömsätta eller mäta om de kommer ström till den :) men den ska bara ha en puls, den är inte konstantmatad.
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]