Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pjaar
#800072
Jesperhellman skrev:Det är olika varje gång vi satte på hellyset, antingen lös en lampa, eller två eller så blinkade alla 3. Det kan absolut vara fel på lampor eller ballasterna.

Som sagt, återkomer när jag är hemma och har testat/felsökt lite mer.
Jag har ett liknande kablage men relät är 60A, sedan styr jag relät med Volvos original kablage som egentligen ska gå till extraljuset.

Är det samma problem oavsett om bilen är igång eller inte? En del har haft problem med relät, att det klickar från och till när motorn är påslagen. Men så fort de testar med motorn avslagen fungerar xenonen. Verkar bero på att relät är känsligt för variationer i spänningen och de har bytt till ett bättre eller fler relän för att komma undan med problemet. Med bilen på kan man väl komma upp mot 14v?

Fast du nämner att en lampa fungerar ibland, då borde det inte vara relät. Låter som det inte orkar tända ordentligt. Startströmmen på xenon ligger runt 10-15A.

Har du testat att bara använda en xenonlampa och att försöka med motorn både på och av?
av RSport
#800137
Jesperhellman skrev:
pjaar skrev:Är det tre lampor ni har?

Vilket kablage är det ni har till xenonen?

Hur har ni kopplat startsignal och var tar ni matarström?

Ni har inte råkat vända på några kontakter till xenonen? Jag råkade göra det en gång, var inte så bra passform men lyckades och vända på kontakten.
Ja, vi har tre lampor.

Vet inte exakt vilka kablar han använde som drog dem, men jag tror det blev dessa: http://stenmansmotor.se/visa_produkt.as ... 62&lang=sv

Annars använde han de som följde med i konversationskittet.

Startsignal vet jag inte riktigt, men han borrade upp ett hål i lykthuset och lödde ihop kablaget där med helljuset och tätade igen hålet. Matarström tog han från en skruv inuti säkringsboxen har jag för mig.

Skall kolla på kablarna utifall vi har råkat gjort det.

Är inte helt säker på allting då det inte var jag som gjorde dragningen. Kan försöka knäppa lite kort under dagen och lägga upp.
Har du 3x75w, så måste du nog dra extrakablar för matning och jord.
Prova först att dra en provisorisk kabeldragning mellan relät och matning/-jord.
av Jesperhellman
#800174
RSport skrev: Har du 3x75w, så måste du nog dra extrakablar för matning och jord.
Prova först att dra en provisorisk kabeldragning mellan relät och matning/-jord.
Jag har 3x100w, och vi har nog kommit fram till att det är alldeles för veka kablar.

Vi har testat att ha endast en lampa inkopplad och då lyser den klockrent, men så fort vi kopplar in en till så orkar den endast en fortfarande.

Vi hörde också att Relä klickade så det fungerar som de ska.

Det spelade ingen roll om bilen var avslagen eller på.

Är det så att kablaget är för vekt så är det ju underligt hur de kan lägga i de i lådorna de säljer.
av RSport
#800177
Jesperhellman skrev:
RSport skrev: Har du 3x75w, så måste du nog dra extrakablar för matning och jord.
Prova först att dra en provisorisk kabeldragning mellan relät och matning/-jord.
Jag har 3x100w, och vi har nog kommit fram till att det är alldeles för veka kablar.

Vi har testat att ha endast en lampa inkopplad och då lyser den klockrent, men så fort vi kopplar in en till så orkar den endast en fortfarande.

Vi hörde också att Relä klickade så det fungerar som de ska.

Det spelade ingen roll om bilen var avslagen eller på.

Är det så att kablaget är för vekt så är det ju underligt hur de kan lägga i de i lådorna de säljer.
Det är mycket som är konstigt, med strömmens väg. ?:-/
Men det kablaget som du länkade till, är nog bara anpassade till max 3x60w gissar jag.
Har en bekant som har kopplat in 3x75w, han var tvungen att dra extra kablar till ström matningen och -jord, för att få det att funka.
3x100w som du försöker koppla in, känns som desto större anledning att i första hand testa med en provisorisk kabeldragning, för att konstatera eller utesluta, det faktumet att kablarna inte har tillräcklig kabelarea.
Xenonlamporna kräver mycket ström i själva uppstartsögonblicket för att tändas, mer än dom 100w som lamporna i ditt fall är på.
av pjaar
#800182
Jesperhellman skrev:Är det så att kablaget är för vekt så är det ju underligt hur de kan lägga i de i lådorna de säljer.
Ni använder kablar som ni fick med i kitet, alltså reläkablaget?

Låter som tidigare skrev att kablarna är för veka. Varje lampa kan dra upp till 15A vid uppstart, då blir det 45A.

Bättre att ta till lite marginal, helst när det gäller el.
av Jesperhellman
#800187
pjaar skrev:
Jesperhellman skrev:Är det så att kablaget är för vekt så är det ju underligt hur de kan lägga i de i lådorna de säljer.
Ni använder kablar som ni fick med i kitet, alltså reläkablaget?

Låter som tidigare skrev att kablarna är för veka. Varje lampa kan dra upp till 15A vid uppstart, då blir det 45A.
RSport skrev:
Det är mycket som är konstigt, med strömmens väg. ?:-/
Men det kablaget som du länkade till, är nog bara anpassade till max 3x60w gissar jag.
Har en bekant som har kopplat in 3x75w, han var tvungen att dra extra kablar till ström matningen och -jord, för att få det att funka.
3x100w som du försöker koppla in, känns som desto större anledning att i första hand testa med en provisorisk kabeldragning, för att konstatera eller utesluta, det faktumet att kablarna inte har tillräcklig kabelarea.
Xenonlamporna kräver mycket ström i själva uppstartsögonblicket för att tändas, mer än dom 100w som lamporna i ditt fall är på.
Inte just det som följde med pga att det var mycket kortare kabel till säkringen och reläet, men det är alltså exakt lika grovhet på kablaget så det bör ju inte göra någon skillnad? Om inte de vi använder är grövre..
Det är väl lika bra att köra med fler relä då det vi har nu är på 40A.


Om det är anpassade till 3x60 så är det ju inte så konstigt det som händer.
Vi skall försöka få tag på annat kablage och prova med ett relä per lampa/don.
av pjaar
#800193
Jesperhellman skrev:Om det är anpassade till 3x60 så är det ju inte så konstigt det som händer.
Vi skall försöka få tag på annat kablage och prova med ett relä per lampa/don.
Xenonkungen har ett reläkablage upp till 60A för tre xenon, sedan vet jag inte hur väl tilltaget det är. Jag använder det men jag har bara tre lampor på 60w vardera. Annars köper du tre singelkablage.
av RSport
#800221
Jesperhellman skrev:
pjaar skrev:
Jesperhellman skrev:Är det så att kablaget är för vekt så är det ju underligt hur de kan lägga i de i lådorna de säljer.
Ni använder kablar som ni fick med i kitet, alltså reläkablaget?

Låter som tidigare skrev att kablarna är för veka. Varje lampa kan dra upp till 15A vid uppstart, då blir det 45A.
RSport skrev:
Det är mycket som är konstigt, med strömmens väg. ?:-/
Men det kablaget som du länkade till, är nog bara anpassade till max 3x60w gissar jag.
Har en bekant som har kopplat in 3x75w, han var tvungen att dra extra kablar till ström matningen och -jord, för att få det att funka.
3x100w som du försöker koppla in, känns som desto större anledning att i första hand testa med en provisorisk kabeldragning, för att konstatera eller utesluta, det faktumet att kablarna inte har tillräcklig kabelarea.
Xenonlamporna kräver mycket ström i själva uppstartsögonblicket för att tändas, mer än dom 100w som lamporna i ditt fall är på.
Inte just det som följde med pga att det var mycket kortare kabel till säkringen och reläet, men det är alltså exakt lika grovhet på kablaget så det bör ju inte göra någon skillnad? Om inte de vi använder är grövre..
Det är väl lika bra att köra med fler relä då det vi har nu är på 40A.


Om det är anpassade till 3x60 så är det ju inte så konstigt det som händer.
Vi skall försöka få tag på annat kablage och prova med ett relä per lampa/don.
Det kommer nog att funka klockers.
av Jesperhellman
#800569
Min far ringde det företag som vi köpte kitet från igår och frågade om de hade kopplat in några sådana kit själva för att se så att det fungerar.

De trodde såklart inte att det var för veka kablar som ställer till det för oss som vi tror.

Företaget hade monterat många sådana kit på olika bilar, och på V70ii -08 så använde de alltid den kabelsats där knappen följer med, då kopplar de in en kontakt inne under handskfacket. Så nu har vi beställt ett sådant kablage och där var det (jag tror att det är detta kablage då det inte var jag som ringde) en knapp med, relä på 40A med hållare, säkringshållare, ledningar med kontakt anpassat för volvo, snabbkontakt för tre matarkablar och tre jordkablar.

Eftersom det alltid var det kablaget de använde och inte de som de skickade med till oss så är det väl inte så konstigt att det fungerar för dem, när de har tre matningskablar och tre jordkablar. Eller är jag fel ute? (som vanligt hehe)

Använder vi nu det kablaget så blir det med knapp, då måste jag åka till Volvo för mjukvaruuppdatering och då blir det 2000kr till att lägga ut. Men fungerar det så måste det väl bli så antar jag.
av pjaar
#800670
Jesperhellman skrev:Använder vi nu det kablaget så blir det med knapp, då måste jag åka till Volvo för mjukvaruuppdatering och då blir det 2000kr till att lägga ut. Men fungerar det så måste det väl bli så antar jag.
Du får alltså hem ett Volvo originalkablage med knapp till kupén eller är det företaget som du beställer ifrån som gjort eget?

Jag tyckte att Volvos originalkablage såg vekt ut så jag använder bara det som startström till xenonkablaget.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Du säger ju själv att du får b&aum[…]

Det varierar med årsmodeller och nä[…]

Acproblem Volvo 940 -98

vilket kontaktstycke var det? hittade du nån[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.6.4 Mjukvarurel[…]