Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
SvenB skrev:Det där är som jämföra äpplen och päron. Att jämföra en elvärmare på 550 Watt med en dieselpanna på kanske 7 kW, gör inte elvärmaren rättvisa. Det skulle gå att konstruera en elvärmare på samma effekt, men var skall du ansluta den? OBS, jag vet inte om dieselvärmaren är på just 7 kW, men det rör sig om något sådant.
Ca 5KW är effekten
Användarvisningsbild
av SvenB
Det skulle betyda att bara att driva en elvärmare med samma effekt skulle krävas 25 amp säkring eller ett trefasuttag. Sedan kommer kupevärmaren till, men den behöver inte vara på mer än 2 kW.
Användarvisningsbild
av Momentum
SvenB skrev:Det skulle betyda att bara att driva en elvärmare med samma effekt skulle krävas 25 amp säkring eller ett trefasuttag. Sedan kommer kupevärmaren till, men den behöver inte vara på mer än 2 kW.
Dieselvärmaren värmer både motorn och kupen med sina 5kw
av RSport
En el-motorvärmare värmer vattnet ca 40°, tar väl ca. 2 timmar att göra detta arbete, tidskillnaden beror ju givetvis på storleken av kylsystemet.
Jag uppskattar att värma kylarvätskan ca 40°, med dieselvärmaren, tar nog inte ens 15 min, och då har man även värme i kupén.
Så snabbheten att värma upp bilen är en av största fördelen med dieselvärmare, när man använder den som parkeringsvärmare.
Största fördelen med el-värmaren är nog enkelheten, som gör den både driftsäker och billig att reparera vid driftstörningar.

Beror ju från fall till fall, om det är mödan värt att ha bägge systemen. Men har man mycket kortkörning, så att man behöver ladda batteriet regelbundet, då är det ju enkelt och praktiskt att ha en fastmonterad laddare i bilen, med strömmatning från utsidan.
Så har man valt att ha en sådan laddare, så är ju nästa steg, att montera in en värmare + kupéuttag, inte så stort och dyrt.

Att regelbundet ladda batteriet, är också A och O, speciellt om man bor där det är "Riktig" vinter med många minusgrader, flera veckor i sträck.
Man kan nog rent av tjäna in ett batteribyte, då ett välladdat bilbatteri i minusgrader håller betydligt längre, jämfört med ett halvladdat batteri.
av oldtimersmc
Pga många korta starter mm så har jag riggat med förutom oljevärmaren en el motor o kuppevärmare+ calix batt-laddare och det är helt suveränt. Har haft detta på en My10 och satt in detta på en annan My10 just nu och skall sätta detta på min andra my12 asp.
Användarvisningsbild
av SvenB
Momentum skrev:Dieselvärmaren värmer både motorn och kupen med sina 5kw
Rätt, men kupevärmen kommer ju av att värmefäkten går med batteriförbrukning som följd. Det är ju bättre, om man har elvärmare att då även ha elektrisk kupevärmare för att inte belasta batteriet.
Användarvisningsbild
av Momentum
SvenB skrev:
Momentum skrev:Dieselvärmaren värmer både motorn och kupen med sina 5kw
Rätt, men kupevärmen kommer ju av att värmefäkten går med batteriförbrukning som följd. Det är ju bättre, om man har elvärmare att då även ha elektrisk kupevärmare för att inte belasta batteriet.
Om du har el tillgängligt kan man väl köra kupefläkten hur mycket som helst utan att dra ur batteriet
Förövrigt så har dieselvärmaren också en cirkulationspump som drar runt vattnet, 450 l/h

Har aldrig upplevt något som helst problem med batteriet pga värmaren, då har jag haft flera bilar med bränslevärmare
av Exquattro
Det finns ju dagar på vintern när det är perfekt med dieselvärmaren, snöiga eller isiga rutor eller svinkallt. Då är det perfekt. Men som, i mitt fall, om man oftast kör långa sträckor men någon gång i veckan bara kör till kontoret 10 minuter iväg(måste ha bilen med mig) känns det meningslöst att en kall dag låta motorvärmaren stå o gå en timme för att sen sitta i bilen 10 minuter till jobbet. Eftersom jag har en kall skinnklädsel, som under alla omständigheter är äckligt kall på vintern med eller utan värmare, så skaffade jag en skumgummisits. Ja just ett sådant litet grått sittunderlag att värma ändan med. Vips känns är det varmt o gott när man sätter sig och man upplever inte det speciellt kallt även om det är några minusgrader. En jättesimpel o billig grej men väldigt gött! Inga kraftfält av elstolen i ändan längre= bra för prostatan säger många. :o
Användarvisningsbild
av bem
Jag har en bit liggunderlägg att sitta på i bilen när det är kallt och känns nästan direkt behagligt varmt även om det är kallt ute. När det är riktigt kallt tar jag med den in på kvällen innan och på morgonen är den varm från början så att säga.
Enkelt, billigt och funkar.
/Bo
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]

El fel