Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

refbob skrev:Nya motorer verkar generellt vara väldigt optimerade för att klara enbart bra labbsiffror.
Det gäller ju i högsta grad även Volvos 5-cyl dieslar som har just mycket låg uppgiven förbrukning jämfört med verklig. Tillhör de värre på marknaden. Kan inte tänka mig att de nya ligger längre från EU-mixen... Min kollega har just bytt från MY11 till MY14 manuell XC70 D5. EU-mix sjunkit från 6,8 till 5,3. 2-3% skillnad i praktiken..
PH
refbob skrev: Jag tycker inte femman låter värst fint i xc70 d4 awd. Ser fram emot vad Volvo kan åstadkomma med nya motorn. Hoppas på en smidigare automat som lirar lite finare ihop med motorn. För mycket bröl i förhållande till fartökning. Nya motorer verkar generellt vara väldigt optimerade för att klara enbart bra labbsiffror. Stämmer sällan i verkligheten.

Skrev du vad jag tänker?
Jag är väldigt nyfiken på VEA. 5an låter bara gammalt oavsett hur mkt man gasar. Slaskomaten är just en slaskomat. Den nya 8-stegade lådan har jag förhoppningar om ska vara en trevlig låda.

Ska man ha ett trevligt ljud i en diesel så får man kika på tex Audi A6 med stora motorn.. Men att åka diesel är väl det samma som att inte ha så vackert motorljud :P
hajen skrev:Är i flärd att beställa ny bil men tycker Volvos diesel med fem cylindrar känns lite törstig. Kollar man på Nordic 163HK så drar den 0.49 blandad körning och levererar 163hk och 400nm. Nya motorn levererar 181hk och 400nm förbrukningen ligger på 0.45.
Så nya motorn är inte då törstig?! 0,45 vs 0,49. :roll:

Guligan skrev:Jag skulle säga tvärtom. Passa på innan 5:an försvinner.
:-)-)

Kommer man från 5-cylindriga motorer så är 4-cylindriga motorer inte något att hurra över.
V9097 skrev:Hur det blir med AWD vet vi inte ännu, men en gissning är att det gör lite större skillnad på dessa eftersom slagvolymen går ner från 2,4liter till 2,0 liter, samt att AWD i nuläget inte har start/stopp.
Jag har en MY-13 och den har start/stopp.
Sharkbait skrev:
hajen skrev:Är i flärd att beställa ny bil men tycker Volvos diesel med fem cylindrar känns lite törstig. Kollar man på Nordic 163HK så drar den 0.49 blandad körning och levererar 163hk och 400nm. Nya motorn levererar 181hk och 400nm förbrukningen ligger på 0.45.
Så nya motorn är inte då törstig?! 0,45 vs 0,49. :roll:

Guligan skrev:Jag skulle säga tvärtom. Passa på innan 5:an försvinner.
:-)-)

Kommer man från 5-cylindriga motorer så är 4-cylindriga motorer inte något att hurra över.
Vad bygger du det på? Den har fått gott betyg i tester, är starkare och runt 10% snålare. Jag förstår inte varför man skulle vilja krampa kvar vid den gamla motorn... skulle ljudet vara enda anledningen är det ju nästan löjligt?
joel80 skrev: Vad bygger du det på? Den har fått gott betyg i tester, är starkare och runt 10% snålare. Jag förstår inte varför man skulle vilja krampa kvar vid den gamla motorn... skulle ljudet vara enda anledningen är det ju nästan löjligt?
Frågan är väl mest om inte de nya motorerna bara är ännu mer körcykeloptimerade.
Motorjournalister brukar vanligtvis bli eld och lågor över förbättrad förbrukning enligt körcykeln, och bara några få kontrollerar uppgiven förbrukningssiffra mot verklig körning, t.ex. via Sverigecykeln (eller vad den nu heter).

Kalla mig trist skeptiker, men den verkliga förbrukningen är nog tyvärr likartad med den gamla motorn.

Jag håller dock med om att ljudet knappast skulle vara en anledning att välja den gamla, och att varje % förbättrad förbrukning är en vinst för miljön - även om jag hellre skulle vilja se att man kunde få exempelvis AFV i fler bilar än bara V70 och V60.
Ok, buden är vecka 20 2014 eller januari 2015. Nån mer som vet nått?
Jag behöver beställa bil snart men kommer AWD&VEA v20 känner jag inte för att beställa en xc70 nu.
mattish skrev:Kan inte handlaren svara på detta?
Handlarna är bland de sista att få information om spec.förändringar. Man vill förstås från Volvos sida att de inte skall råda kunder att vänta med bilköpet.
På v60 forumet sades det nu att d4awd VEA kommer först med xc90 årsskiftet 14/15.
Vet inte källa på det dock.

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]