Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Som topic lyder.
När jag råkar köra i vattenpölar, så känns det som om ratten näst intill låser sig. Som tur har detta bara inträffat i låga hastigheter. Är det någon mer som varit med om detta?
Skulle va livsfarligt om det hände i en kurva.

Med vänlig hälsning, Fredrik
fledlik skrev:Hej!

Som topic lyder.
När jag råkar köra i vattenpölar, så känns det som om ratten näst intill låser sig. Som tur har detta bara inträffat i låga hastigheter. Är det någon mer som varit med om detta?
Skulle va livsfarligt om det hände i en kurva.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Låter som om det har stänkt vatten på apparatremmen, den som driver styrservot.
Sitter motorskyddet på undersidan som den ska? Har du kollat att remmen är tillräckligt spänd?
Monterade inte volvo ett extra stänkskydd som hindrar vatten att spruta upp på remmen till de förare som körde mycket i djupa pölar ? Eller minns jag fel....
Det trodde jag var på 850. Den 850 Turbo från 1994 som jag hade led också av att den inte tålde vattensprut. Generator, servopump och kompressor stannade nästan helt en stund, tills remskivan torkade upp igen. Laddningslampor lyste, servon blev trög och AC lade av. Men det varar bara i några sekunder, sen kommer det igång av sig självt igen.
Det är dessvärre samma skit med V70II Jo det sprutar vatten på servoremmen och då slirar den, det skall finnas ett skydd att montera som eliminerar detta djävligt obehagliga problem ( varit med om det vid ett tillfälle på en My10 i stan vid sväng kunde ha gått illa).

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]