Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I lördags så gav jag fullgas (kickdown) efter ett vägarbete på E4:an, från 70 till ca 110.
Bilen var lastad med 4 vuxna plus packning.
Det var regnigt ute men inte särskilt kallt.

Då började motorvarningslampan (CEL) blinka i ca 10 sekunder, sedan slocknade den.
Men motorn gick dåligt, varvtalet hoppade upp och ner några hundra rpm och motorn var ojämn och orkeslös.

Jag stannade efter ett tag och startade om bilen.

Därefter har jag nog kört minst 50 mil, utan problem.

Jag har ingen OBDII läsare.
Motorn är en 2,5 FT med Polestar mappning (2011, Euro 5 motor).
Bilen var inne på 7500 mil service för några dagar sedan.

Någon som upplevt något liknande?
Ska man åka in till verkstaden och be dem läsa ut felkoden, eller vad tycker ni?
Hur mycket soppa hade du i tanken vid tillfället när det började hoppa? Var det etanol eller bensin i tanken?

Min har gjort liknande när den varit kall, gått på etanol och haft under 1/4 i tanken. Någon har pratat om att bränslepumpen tydligen kan bråka lite med etanol i tanken. Detta för att den vid just fullgas måste ge så mycket mer bränsle med etanol än med bensin - något som den kanske inte är riktigt dimensionerad för.

För mig har detta alltså hänt vid kallstarter och med lite i tanken. Det har gått så länge emellan att jag funderat på det, men när bilen sedan har uppfört sig exemplariskt i månader och mil efteråt, så har jag inte brytt mig om det.
Tack för svar!
Snacksalig skrev:Hur mycket soppa hade du i tanken vid tillfället när det började hoppa? Var det etanol eller bensin i tanken?
Näst intill full tank, jag hade kört kanske 6 mil sedan jag tankade fullt.
Så varmkörd var den.

Bilen gick (som alltid) på E85 (75?).

Jag har haft 2 motorhaverier (bränslepump och spridare) så jag tenderar att vara lite uppmärksam på CEL på denna bil...
Bränslepumpen rök vid ca 4000 mil om jag inte minns fel, så det kan vara dags att byta den igen.
Fick felkoderna lästa av en Volvo verkstad idag.

Det man kunde se var att det hade varit feltändning på 5:ans cylinder.

Jag fick rådet att sluta köra på sprit eftersom att "motorerna håller inte för det"...
"Jag fick rådet att sluta köra på sprit eftersom att "motorerna håller inte för det"..."

Detta är en omskrivning för: Jag vet inte vad det är för fel på din bil och jag är helt ointresserad av att hjälpa dig att hitta felet. Och jag saknar för övrigt all aktuell kunskap i ämnet!
Din bil är konstruerad för att gå på E85. Alla vi andra kör glatt och bekymmerslöst vidare på E85. Då skall du kunna göra det också. I och för sig kan ett fel uppstå, det kan hända överallt, men detta felet skall gå att åtgärda också.
Volvo själva t.ex, har aldrig utfärdat något sådant uttalande att deras FFV-bilar inte skulle gå att köra på E85. Detta är en efterkonstruktion av alla okunniga och oerfarna som hämtar sina uttalanden från kvällspressen.
Byt verkstad!
Nja, jag ska väl tillägga att jag dök upp oanmäld och de kollade på min bil omgående utan att ta betalt för det.

Tål etanol?
Nja även på den tycker jag.
Jag har fått byta både bränslepump och spridare.

Men jag håller med om "jag har ingen aning om vad felet är".
Han sa dock om felet återkom så skulle jag komma tillbaka så får de göra en djupare felsökning.

Jag kör vidare på E85(75). :D

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]