Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maxizor
Jag har nyligen köpt en Volvo V70N 2002 med 2.4T motorn som precis har passerat 23k mil.

Problemet jag har är att speciellt när den är kall är det mycket turbovin, men slutar på högre varv än 2500v och knappt märkbart när motorn är varm.
Den vill inte riktigt ge laddtryck alla gånger man gasar men oftast får man laddtryck.

När jag köpte bilen var slangen mellan IC och spjäll lös vid IC'n samt läckage vid Spjället, spjället är rengjort och ditsatt med ny packning + allt drogs dit ordenligt och bilen gick klart mycket bättre efter men inte perfekt. Kanske dags att nolla ECU genom att ta bort batteriet, att ha åkt med läckage en längre stund kan ju inte vara perfekt?

Jag har hört många prata om magnetventilen och spjäll, jag har ju ett Bosch-spjäll som ska fungera rätt bra vad jag har hört?

Några ideer? Har inte kunnat kolla felkoder än men har en läsare på G, kör bilen dagligen och den fungerar helt OK men som sagt inte 100.

Tändstift/Spolar bytta 2012
Olja/Filter/Luftfilter precis bytt

Tacksam för svar!
av Xuri
maxizor skrev:Jag har nyligen köpt en Volvo V70N 2002 med 2.4T motorn som precis har passerat 23k mil.

Problemet jag har är att speciellt när den är kall är det mycket turbovin, men slutar på högre varv än 2500v och knappt märkbart när motorn är varm.
Den vill inte riktigt ge laddtryck alla gånger man gasar men oftast får man laddtryck.

När jag köpte bilen var slangen mellan IC och spjäll lös vid IC'n samt läckage vid Spjället, spjället är rengjort och ditsatt med ny packning + allt drogs dit ordenligt och bilen gick klart mycket bättre efter men inte perfekt. Kanske dags att nolla ECU genom att ta bort batteriet, att ha åkt med läckage en längre stund kan ju inte vara perfekt?

Jag har hört många prata om magnetventilen och spjäll, jag har ju ett Bosch-spjäll som ska fungera rätt bra vad jag har hört?

Några ideer? Har inte kunnat kolla felkoder än men har en läsare på G, kör bilen dagligen och den fungerar helt OK men som sagt inte 100.

Tändstift/Spolar bytta 2012
Olja/Filter/Luftfilter precis bytt

Tacksam för svar!

börja med att nolla ecun ! istället för å lyfta batteripolen, lyft locket till säkringsboxen under motorhuven har för mig säkring 23 är till boxen, 5a säkringen går även att ta den så slipper du lossa kablar å göra allt strömlöst, går lite snabbare också :P

angående de du säger om turbovin, alla volvos 5or har ett höjt varvtal när man startar dom kall å vad jag tror är lite senare tändning = turbon viner mer för man försöker lägga förbränningen nästan utanför cylindern så man värmer upp katten fort (miljöskit)! så de behöver inte vara något fel (min bil viner också grymt vid kallstart) MEN en turbo som har jobbat i ett trycksystem med luftläckage den har troligen övervarvats för den har försökt å jobba livet at sig för att uppnå de laddtrycket som är inställt så de kan vara en ide att lossa inloppslangen på turbon å försöka känna lite på axeln i turbon om den glappar mycke. Vet du att turbon är frisk slipper du kanske bli ståendes nånstans å då blir "felsökningen" enklare.

en trasig magnetventil kan ge många olika fenomen, dom kostar typ 5-600kr på volvo å jag tycker alla borde byta dom med max 3-4 års intervall.
inte säkert du får felkod på magnetventilen men de känns fort om bilen saknar laddtryck, då är de lika bra å byta direkt :)
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]