Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Man bromsar ju till rullarna stannar. Sen är där en fördröjning innan rullarna startar igen. Vaken bes. gubbe behövs väl för att hinna :lol:
Användarvisningsbild
av NordmanV8
:shock:
Jag ska besikta på onsdag... Bör jag vara orolig eller ska jag be dem göra på något speciellt sätt?
av AnkaN7893
NordmanV8 skrev::shock:
Jag ska besikta på onsdag... Bör jag vara orolig eller ska jag be dem göra på något speciellt sätt?
Du kan alltid be dom göra en alternativ bromskontroll eller va det heter när dom kör i 50-60 och tvärnitar :)

Läste någonstans att det fanns bromsbänk som hissade upp ena axeln så awd inte skadas, men vette fan var... :)
Användarvisningsbild
av NordmanV8
:)
Besiktade bilen i går. Innan jag han fråga om bromsprovet så sa han att han skulle köra upp på lyften som ligger efter bromsrullarna.
När han paserat rullarna så aktiverade han elektriska p-bromsen i mycket låg fart för kontroll. Kändes mycket seriöst faktiskt.
Väl ute så släpte han ratten lätt och bromsade, men det var långt ifrån någon tvärnit.

Bilen gick genom utan anmärkning, så nu rullar den ett år till... ;)
Användarvisningsbild
av Media
Nu är bilen besiktigad och AWDn lever än! :D
Konstateras kan dock att det råder stor okunnighet om vad som gäller kring detta. Ringde Bilprovningens kundservice som bestämt hävdade att ALLA 4WD-bilar testat med alternativt bromsprov, vilket inte alls stämde. Som tur var hade besiktningsmannen bra koll och stängde tändningen vid testet på rullarna, vilket jag numer utgår är det korrekta sättet att bromsprova en kärra med nyare Haldex.
Användarvisningsbild
av MartinS
När min XC60 besiktigades gjorde alterntivt bromsbrov utan att jag sade någonting. Jag antar att man hellre tar det säkra före det osäkra, vilket ju är bra...
Användarvisningsbild
av Toson
Som kanske noterats i annan tråd besiktigade jag häromdan och jag åkte med vid bromstestet/körsvängen då det var första gången T6'an besiktigades i min ägo och jag var intresserad av hur man gjorde.
Utan diskussion körde han upp på rullarna och stängde av motorn under "normalt bromsprov" för varje axel .......
Är det normalt förfarande för en AWD av den här typen? Har haft flera olika 4-Weel's där det varierat och man har gjort allt mellan att bromstesta "som vanligt" och inte bromsprova alls med rullarna utan bara bromsa lite under testsvängen.
Vilka instruktioner har man?
//Toson
Användarvisningsbild
av Media
Toson skrev:Som kanske noterats i annan tråd besiktigade jag häromdan och jag åkte med vid bromstestet/körsvängen då det var första gången T6'an besiktigades i min ägo och jag var intresserad av hur man gjorde.
Utan diskussion körde han upp på rullarna och stängde av motorn under "normalt bromsprov" för varje axel .......
Är det normalt förfarande för en AWD av den här typen? Har haft flera olika 4-Weel's där det varierat och man har gjort allt mellan att bromstesta "som vanligt" och inte bromsprova alls med rullarna utan bara bromsa lite under testsvängen.
Vilka instruktioner har man?
//Toson
Är det Haldex av nyare modell (från 2003 sa besiktningsmannen) har jag efter idogt researchande dragit slutsatsen att det är fullständigt korrekt sätt som din besiktningsman använde sig av.
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]