joel80 skrev:Det handlar enligt mig om att ha straffskalor som avskräcker tillräckligt för att man ska tänka till innan man utför "brottet".
Som det är nu finns det väldigt små incitament för någon som tjänar väldigt mycket pengar att köra/parkera lagligt.
Så länge risken att bli upptäckt och åka dit är minimal, så tror inte jag att att nya straffskalor avskräcker.
Och vad är det som säger att just pengastraff skulle vara den enda vägen att gå?
joel80 skrev:
Som jag tidigare sa tycker jag man absolut skulle behöva utreda det här och se vad som skulle behövas och vad det ev skulle kosta. Tror att vinningarna i samhället kan bli större än kostnaderna. Att sitta och gissa och slänga ur sig att polislöner skulle behöva ökas enbart för det här ser jag ingen grund till.
Skulle det visa sig att det innebär för stora kostnader får man väl betänka det en gång till.. men att inte ens utreda det tycker jag är dumt.
Om man ska utreda det så tycker jag att man även ska ta med andra möjligheter och inte se det som enda alternativet att kopiera en lösning som används i Schweiz och Finland. Sverige kan väl gå i bräschen för något kreativt som verkligen motiverar folk att tänka trafiksäkerhet. :)
Det är ju t ex ingen som ifrågasätter att man ska ha bilbälte på sig, men det var väl inte hot om dryga böter som fick fart på den motivationen?
Var det inte också något land som även klippte i körkortet vid grövre trafikbrott (förutom själva boten) och efter tre klipp fick man ta om körkortet?
Som jag minns det från min skoltid där vi fick en "prick" vid sen ankomst och kvarsittning efter tre prickar, så var detta system väldigt effektivt. Nu säger jag inte att detta skulle vara en bättre väg att gå, men om man ska straffbelägga brott så skulle även sociala straff kunna vara ett alternativ till penningastraff.