Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Sen när har vår regering brytt sig om Finnarnas kostnadkalkyler? Kolla bara på försäljningen av Bilprovningen... ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Du orkade inte ens googla på Finland och bilprovningen?
Vet inte vad du menar med god affär.. Är det bara utifrån de nya ägarna för besiktningsstationerna så har du nog rätt. Från vår sida som bara betalar visar det sig nog snart vara en dålig... i allafall om det går som i Finland, där två stora riskkapitalbolag äger 80% av marknaden och därmed prissättningen också. Priset där har gått upp med det dubbla och lite till.

Det har börjat på ungefär samma sätt här med två giganter som köpt på sig väldigt mycket.

Sen har man ju den ytterligare aspekten som redan diskuterat.. är det bra att lägga ut kontrollorgan på marknaden där kundrelation är viktig? Vill man ha kunder får man inte vara för hård och sätta 2:or.. då kanske kunden blir ledsen och går till konkurrenten nästa gång.

Den diskussionen fortsätta i besiktnings-tråden.. då det kanske blev lite väl off topic här. :)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=96314
Användarvisningsbild
av taxi
Ska kolla den tråden sen.
Och nej, jag orkade inte googla :D Jag utgår ifrån att statens utförsäljningar är dåligt genomtänkta och att kundpriserna går upp, precis som i alla andra fall av privatiseringar.
Jag ska försöka vara tydligare med ironi nästa gång.
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. Ja jag förstod inte riktigt om du var seriös eller inte. :)

Skulle du lagt in en :roll: skulle jag nog fattat.
;)
Användarvisningsbild
av Allinug
joel80 skrev:Det handlar enligt mig om att ha straffskalor som avskräcker tillräckligt för att man ska tänka till innan man utför "brottet".
Som det är nu finns det väldigt små incitament för någon som tjänar väldigt mycket pengar att köra/parkera lagligt.
Så länge risken att bli upptäckt och åka dit är minimal, så tror inte jag att att nya straffskalor avskräcker.
Och vad är det som säger att just pengastraff skulle vara den enda vägen att gå?
joel80 skrev: Som jag tidigare sa tycker jag man absolut skulle behöva utreda det här och se vad som skulle behövas och vad det ev skulle kosta. Tror att vinningarna i samhället kan bli större än kostnaderna. Att sitta och gissa och slänga ur sig att polislöner skulle behöva ökas enbart för det här ser jag ingen grund till.
Skulle det visa sig att det innebär för stora kostnader får man väl betänka det en gång till.. men att inte ens utreda det tycker jag är dumt.
Om man ska utreda det så tycker jag att man även ska ta med andra möjligheter och inte se det som enda alternativet att kopiera en lösning som används i Schweiz och Finland. Sverige kan väl gå i bräschen för något kreativt som verkligen motiverar folk att tänka trafiksäkerhet. :)
Det är ju t ex ingen som ifrågasätter att man ska ha bilbälte på sig, men det var väl inte hot om dryga böter som fick fart på den motivationen?

Var det inte också något land som även klippte i körkortet vid grövre trafikbrott (förutom själva boten) och efter tre klipp fick man ta om körkortet?
Som jag minns det från min skoltid där vi fick en "prick" vid sen ankomst och kvarsittning efter tre prickar, så var detta system väldigt effektivt. Nu säger jag inte att detta skulle vara en bättre väg att gå, men om man ska straffbelägga brott så skulle även sociala straff kunna vara ett alternativ till penningastraff.
Användarvisningsbild
av joel80
Du har en poäng.. Jag är inte låst på att det skulle vara "den enda vägen".

När det gäller bilbältet så är nog det en av Sveriges statsapparats absolut bästa kampanjer. Elefant i baksätet var så klockren och gjordes så enkel och bra. På några år ändrade man ju attityden till bälte på ett helt folk! Tänk om man skulle kunna göra nått liknande när det gäller typ 30 och 50-sträckor och hastighet. (Där det verkligen finns enkla och klara incitament för att köra lagligt)
Användarvisningsbild
av Momentum
Det där är väl lätt

Klipp av ett finger för varje trafikbrott, sedan handen, och därefter huvudet
Fortsätt att fokusera på hastigheten, gärna på E4:an där det är lätt att ta folk

Att man ligger så nära varann att man tror att man har fickparkerat i ens bagage är inget att bry sig om
Att massor av bilar inte har fungerande belysning, inget att bry sig om
Att man kör med felaktigt belysning, inget att bry sig om (satans många som envisas med dimljus och ½-ljus, bländar som fan på regnvåta vägar)
Att man kör om trots möte, inget att bry sig om, vi har ju hastigheten att tänka på
o s v

Mera resurser på hastighetsbevakningen på våra bästa vägar, sen borde man sänka farten lite till
Det här att alla 110 blev 80 och alla 90 blev 60 är helt galet, ner med hastigheten rejält, 20 i tätort, och max 50 på landsväg, sedan kanske 80 på E4:an
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]