Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke3
BjarneJ skrev:Problemen kvarstår, och emissionslampan lyser förtfarande.
Jag har bytt MAP-givaren (Volvo original), men vid första starten tändes lampan igen, med samma felkod. Det jag nu mest är inne på är om det kan vara kanistern det är fel på.
De modeller som har separat MAP-givare har väl ingen givare i kanistern, Utan givaren är MAP-givaren som sitter monterat ovanför kylaren och har samma funktion som de som har givaren som en integrerat del av kanistern? Misstänker även det kan vara problem med vakuum och ska kolla samtliga slanger. Ska besiktiga på tisdag, så det börjar bli brått.
Någon som har förslag?? Jag tar tacksamt emot alla förslag.
Jag har samma motor som du och har ingen tryckgivare för insuget såvitt jag vet.
Däremot visar din kod på atmosfärstryckgivaren som jag länkade till tidigare i tråden.
När du säger att du bytt MAP givaren vilken är det du menar?
av BjarneJ
Jag bytte den givare (MAP) som sitter intryckt på en skene ovanför kylaren. Volvo kallar den en magnetventil vilket det nog egentligen är. Det går två vakuumslanger till givaren samt en strömförsörjning.
Atmosfärtryckgivaren som du länkade till tycks inte finnas på min bil? Iallafall inte enl. länken.
av BjarneJ
Jag fick ta på mig lite starkare glasögon och hittade givaren lite undangömd jämte behållaren til spolaren. Ser inte mycket ut för världen...
Vad jag kan se är den endast ansluten med en kontakt med tre ben och leder i princip ingenstans...? Dock finns det ett hål i botten av ungefär samma kaliber som ett spolarmunstycke. Har även lyckats få fram/tyda res.delsnr och kan beställa på Volvo på måndag. Tar inte många sekunder att byta.
Hoppas innerligt att det verkligen är denna som spökar. Finns det annat i samband med denna som kan ställa till det?
Användarvisningsbild
av taxi
Om du ändå ska byta den så kan du ju testa att slå på den, du kanske har samma tur som i länken ovan :D
Hade det varit min bil hade jag lödit om lödpunkterna på bilden i länken, om folk bara visste hur många fel som kan lagas på detta sätt!
av Henke3
Magnetventilen ovanför kylaren är till styrningen av ventilen ovanför avgasgrenröret som öppnar kanalen fram till luftpumpen. Den givaren som jag länkade till mäter alltså atmosfärstryck så den skall inte leda nånstans.
Felkod på den givaren gör att motorn går som om du är på samma höjd som havsytan så du kommer inte att märka något på motorns gång om du inte bor på högre höjder.
Falkenberg är inga problem med trasig givare, så detta är enbart för att få släckt lampan i instrumentet.
av BjarneJ
Ska under alla omständigheter byta givaren.
Testade att ta ner den och rensade hålet med ett verktyg ill spolarmunstycken samt blåsa med tryckluft då det inte finns något att förlora. Dränkte även givaren i kontaktrengöring innan jag blåste. Åkte iväg till en kompis för att sno en givare där, men han hade ingen så det blir Volvo på måndag. Efter min behandling släckte jag felkoden innan jag åkte iväg (4 mil) och den tändes inte igen. När jag ställde bilen i verkstan var lampan fortfarande släckt, så visst har Henke rätt. Det är här felet ligger.
av BjarneJ
Beställde en ny givare på Volvo och hämtade ut denna. Vad jag inte var medveten om var att jag skulle bli av med plånboken vid hämtningen :-O)
Ser inte mycket ut för världen, men innehållet måste vara gjort av platina eller liknande. Ska kolla att dela den gamla på mitten och se vad som finns inuti. Bilmässigt ser det ut som allt nu fungerar och jag kan med relativt gott samvete besiktiga i morgon om inte verkstad och bil blåsar bort under natten.
Än engång; Tack Henke.

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]

Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]