Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jwogge
Ah okej, ska köra upp bilen idag så jag kan kika hur det ser ut undertill :)
Varför tror du det inte är nivåmat om den är sänkt?

/ wogge
Användarvisningsbild
av Lucif3r
jwogge skrev:Men finns det ställbara dämpare? :oops:

Jo, men då är det inte nivåmat. Nivåmat är helt enkelt dämpare som justerar höjden(nivå-) automatiskt(-mat) :P
För övrigt tror jag inte det finns ställbara dämpare till våra bilar. Det närmaste är nog Öhlins där man kan justera hårdheten. Andra alternativet är coilovers, men då är det fjädrarna man justerar :)
av rid54
En originalnivomat ska nog vara i "neutralläge" på en standarbil när bilen är olastad, dvs bilen ska inte "sjunka ihop" för att den står. Om fjädrarna är trötta så lär den ju göra det, men om de är fräscha tror jag inte det är meningen. Efter en bits körning så bygger ju nivomaterna upp sitt inre tryck och återtar sin "normallängd" och då lär ju bilen vara i normalläget (oavsett last). Ställbara dämpare är väl nåt annat, det är väl för att kunna ställa in dämpningsförmågan, inte höjden på bilen. Om man har "vanliga" dämpare (eller med ställbar "hårdhet") så avgörs bilens höjd av fjädrarna.
av extremhacke
Kolla om det är "blött" på dämparen,då är det med all säkerhet nivomaten som gett sig.Och mycket riktigt,våra R bilar är originalsänkta från fabrik.
Har själv rätt nyligen bytt båda dämparna på min R-00. Jag valde dock att ersätta dom med vanliga dämpare och bytte fjädrar(ett måste vid konvertering),men det är inte lätt att hitta rätt delar.Det finns inga "pirat" nivomater att få tag på,men det går att hitta original utomlands billigare men då måste du ta reda på vilken dämpare du har(går att läsa ut på dataplåten i motorutrymmet)finns 3-4 olika tror jag.Vill du veta mer kontakta mig.
O.B.S: Detta gäller om du har en Awd.....har ingen koll på Fwd!
av Henke3
det syns på bilderna att det är en AWD
Kolla fjädrarna noga, min var låg och när jag tog loss v fjäder var den i 4 delar,alla brotten var i nedre fjädersätet i länkarmen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer