Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
PoorCadaver skrev:Adapterringarna, vad är de till för?
Det är billigt plastskräp som gör att eftermarknadshögtalare passar i specialhålen som många orginalhögtalare använder.
Jag säger plastskräp då det näst intill aldrig går att få bra, utan det blir massa skrammel och låter allmänt dåligt, "burkigt". Nu är ju dock jag väldigt kräsen utav mig. Jag byggde bafflar i 19mm mdf till mitt framsystem, som dessutom är billigare än dessa plastadaptar (har för mig jag gav runt 400kr för en 3x1m skiva, det räcker till måååånga adaptrar :mrgreen: ).

En stum montering är A och O för att få bra ljud. En bra montering kan få billiga skräp högtalare att låta helt ok, medans en taskig montering kan få dom dyraste att låta apa.
Att tänka på dock är att om man börjar bygga egna bafflar osv så kan det bli lite svårt att behålla "orginal looken". Nu vet jag dock inte hur V70N ser ut innanför dörrsidorna, men V70 -00 så är det rätt enkelt på. 945an därimot var desto värre, det var riktigt trångt mellan dörrsida och innerplåten där, massa dumma clips som var ivägen (så orginal gallren var bara att kasta, fanns inte en suck att behålla dom :lol: ).

Men jag känner många som är nöjda med sina plastskräpsadaptrar :P . Så vill du göra det enkelt för dig så köp dom, men bli inte förvånad om det inte låter något vidare. En stum montering kan man aldrig uppnå med plastadaptrar - dom flexar alldeles för mycket. Plasten i dom brukar vara kanske 2mm i bästa fall och/eller är av rätt mjuk typ. När man plastar baslådor osv så brukar man väl hamna på runt 5-6mm(vet inte exakt, jag har faktiskt aldrig plastat), samt att den plasten blir stenhård.

Ugh... Nu skrev jag visst en halv roman igen :roll:
Användarvisningsbild
av PoorCadaver
Jag tänkte i första hand göra det så enkelt som möjligt för mig eftersom jag inte har några erfarenheter av nyare bilar. Jag har haft ett gäng äldre bilar som jag moddat och mekat med, men inte en såhär pass ny bil.

Är det skillnad på högtalarna i High Performance (det som jag tror att jag har) och Premium? Tänkte att ett första steg kan vara att uppgradera till det. Vill helst ha så original som möjligt.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]