Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riclin
Hallå tjena!

Vet ej om denna fråga redan finns så ber om ursäkt i förväg.

Har nämligen en v70 kombi -00 och jag har ett avtagbart drag, och har tappat bort handtaget så man för lös och fast den.
Undrar om någon vet eller kan hjälpa lösa problemet?

ska försöka fixa bilder.
Mvh riclin!
av JanneVTR
Hej. Läste någonstans att det har blivit andra regler vad gäller dargkrokar på bilar. Tror det var Robert Collin som skrev detta i Aftonblaskan.Man ska inte behöva typbesiktiga bilen för dragkrok, utan detta skulle ingå i vanliga besiktningen. Då kanske det hjälper dig om du kan köpa en ny fast krok på skroten el. dylikt om du ändå ska skaffa ny demonterbar. Sitter väl bara i två stora genomgående bult??
Kanske lättare än att försöka få loss den du har? Om man nu inte tycker det är bättre med en demonterbar.
Finns nog någon som kan bekräfta eller dementera mitt påstående.
av Malish
Stämmer, behövs ingen regbesiktning för dragkrok längre, men det ska noteras vid den vanliga besiktningen.
så ja, tekniskt sett är det bara att ta bort den gamla dragkroken och sätta dit en ny (begangnad).
men det var inte det frågan handlade om utan hur man löser det med borttappat handtag.
Det kan jag tyvärr inte svara med, vet inte om det är samma handtag på alla drag eller om handtaget även är en nyckel som är unik för just det draget.
om det är det första fallet borde det gå att få nytt handtag från Volvo.
av riclin
okejj, tack för alla svar, och meningar...

Jag fixade det med lite svets och torx. mekanismen funkar men ser ingen vidare ut, ska fixa så den ser bättre ut. Undrar om det går igenom??? Den funkar nu iaf.
av Malish
Huvudsaken är att den avtagbara dragkroken går att montera och ta bort.
hur handtaget ser ut bör de inte ha anmärkning på så länge kroken låser som den ska.

säger "bör" för jag kan inte svara med 100% säkerhet utan att fråga en besiktningsman vad som eg gäller.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jasså, man behöver inte reg. besiktiga om man monterar drag? Då måste jag fråga vidare. Jag har ju inget drag på V70in, men funderar starkt på att montera ett.
Är det då bara att montera ett och så skriver dom in det på nästa besiktning, eller måste man in på en "extra" besikting (i mitt fall är det nästan 1år kvar till nästa besiktning)?
Användarvisningsbild
av SvenB
Men,men. Detta gäller bara om du monterar en dragkrok som biltillverkaren har certifierat bilen med, om jag inte missminner mig. Jag är osäker på om det gäller exempelvis Biltemas krok.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... personbil/
Användarvisningsbild
av Hilmer
SvenB skrev:Men,men. Detta gäller bara om du monterar en dragkrok som biltillverkaren har certifierat bilen med, om jag inte missminner mig. Jag är osäker på om det gäller exempelvis Biltemas krok.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... personbil/
"EU-typgodkänd", vilka bilar räknas till detta?
För är det endast dessa som räknas in i de nya reglerna så gäller det ju inte alla bilar!?
av *pettson*
Icke regbesiktning gäller enbart bilar som eu typats med dragkrok. Vilket dom flesta bilar innan 2010 INTE gjort.
Har man en bil utan typning gäller regbesiktning som vanligt. Byter man drag eller byter dragtyp gäller regbesiktning. Lokala provaren vet exakt.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]