Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då ska vi se om jag lyckas med att göra en guide för er som är intresserade utav hur man konverterar helljuset på en v70 (likaså XC70 samt s60 med facelift). Allt kommer att beskrivas ifrån färdriktningen.

Det jag använde mig utav är det här. Ett H9 6000k xenonkit samt ett reläkit, samt några buntband samt eltape.
Bild

Vi börjar på passagerarsidan
I den röda rutan så sitter täcklocket till helljus lampan. Det plockas bort och läggs åt sidan
Bild

Bakom locket sitter en H9 65w halogen lampa. Lampan lossas igenom att man drar den svarta flärpen i den röda rutan dras bakåt för att lossa spärren och tryck kontaktstycket neråt. När kontaktstycket är lossat vrid lampan ett kvartsvarv motsols
Bild

Lampan är nu borta och det är dags för xenonlampan
Bild

Dags att montera xenonlampan. Ha lampan vriden ett kvartsvarv, lampan har 3 stycken vingar. Den bredare vingen ska vara vriden mot vänster, dvs mot förarsidan. Vrid sedan lampan ett kvartsvarv medsols. Det kan ibland underlätta om man tittar in i reflektorn fram ifrån att se hur vingarna hamnar.
Bild

Dags att göra hål för kabel genomföringen. Jag använder mig utav en 22mm hålsåg.
Bild

Täcklocket är tillbaka på sin plats med kabel genomföring. Som ni ser har jag valt att plocka bort sladden med kabelskor samt ett kontaktstycke. Jag valde att inte använda den på passagerarsidan då jag kommer ha relät på förarsidan
Bild

Valde att montera ballasten i samma skruv som påfyllnadsröret till spolarvätskan. Använde mig utav medföljande fäste.
Bild

Sedan är det samma procedur på förarsidan med att plocka bort samt att sätta dit den nya xenonlampan. Skillnaden kommer med relästyrningens kabeldragning.

Koppla in båda stiften ifrån xenonlampan i original kontaktstycket till helljus. Det spelar ingen roll i vilket hål kabelskorna sitter. jag brukar sedan ta något varv med tape runt kabelskorna samt kontaktstycket för att säkerhetsställa att dom sitter kvar.
Bild

Sätt sedan ihop kontaktstycket som kommer ut ur lyktan (markerad med rött) med kontaktstycket som är till reläsatsen (markerat blått). Drar ni nu i helljusspaken så ska relät till xenon satsen dra/klicka.
Bild

Sedan valde jag att montera relät med hjälp av ett buntband på en befintlig skyddsslang till någon kabel i motorrummet. Relät är här markerat med blått. Där efter lyfte jag på kåpan som sitter över datorboxen för att dra plusmatningen till relät ifrån pluspol i motorrummet. Den sladden är lätt att se då den är röd.
Bild

Och sedan vidare upp till pluspolen
Bild

Monterade sedan ballasten på förarsidan i en av skruvarna som håller ihop luftburken med det andra fästet som medföljde i kitet (märkt rött)
Sätt sedan ihop dom små runda kontaktstyckena med varandra ifrån ballast samt lampa (märkt gult)
På bilen har jag även ritat ut var jag drog matningen från relä till ballast på passagerarsidan (märkt ljusgrönt)
Bild

Sätt sedan ihop kontaktstyckena som kommer ifrån reläsatsen med kontakterna som är till ballast (ovala kontakter med låsclips. Se till så att dom svarta hullingarna från reläsatsen hamnar rätt om låshaken som visas på den nedre bilden markerat med rött. Jag jordade sedan ballastens matning i jordpunkten som sitter i skärmkanten på båda sidor (markerat blått).
Förarsidan
Bild
Passagerarsidan
Bild

Jag hoppas att jag fick med allt nu och inget är glömt. Detta fungerade för mig och jag tar inget ansvar om något går sönder för er om något skulle gå fel under er konvertering.

Xenon vs Halogen
Bild

Xenon i båda
Bild
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]