Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jag är en av alla som med en dåres envishet hävdar att däcktester är bra. Men dom är fruktansvärt hur ska vi säga.. tillrättalagda?
För att få *mätbara* resultat som platsar bra i tidningar så måste man ha fasta kriterier, dessa ska poängsättas och så plötsligt finns en vinnare som koras med pompa och ståt.
Men om det vore som testerna påvisar så vore vägarna ganska tomma och dikena fyllda med vrak på grund av dom extremt stora skillnader som uppstår, det är många poäng hit eller dit och dessutom är det experter som förklarat ståndpunkterna.
I rekommendationerna så slåss man om att förklara för bilägaren att gillar han sin familj så måste han köpa dom dyraste däcken med senaste tekniken för att hålla dom säkra. Vad man inte säger är att det finns egentligen INGEN tillförlitlig rapportering som säger att dom där dyraste däcken var det avgörande för att undvika en olycka eller inte. Dom flesta äger inte ens en bil där däcken är den avgörande faktorn. Där finns annat som är mera avgörande, det kan vara fjädrar, stötdämpare, hjulinställningar, till och med din körställningm din egen inställning och egen uppmärksamhet är viktigare än dom senaste däcken. För är inte du uppmärksam så lär inte däcken göra nytta, vilka som än sitter på.

Hursomhelst så testades däck på ett för många lite annorlunda sätt i ett motorprogram. Man kom inte heller fram till vad i alla fall jag läst om dom däck det gäller. ( förklaring på det finns i klippet) Man testade nu inte med smakfulla tester på en bana i spanien i exakt rätt temperatur och fuktighet där fabrikanten angivit toppförmågan. Man testade däcken i för landet normala förhållanden.
Frågan är nu efter allt tjafs jag skrivit..
Blev utgången av testen det NI förväntade er?
Testet i länken:
Användarvisningsbild
av taxi
Det enda man vet är att man inte vet någonting.
Mina Falken sommardäck (eko-klass F) kändes riktigt hala i vått väglag, återstår att se hur Goodyear-däcken är. Stod ju i alla fall inte"Eco" på dom..
Användarvisningsbild
av kebabpizza
En sak är säker i alla fall, vissa lågprisdäck har tvivelaktigt våtgrepp och de sista mm av mönsterdjupet är de rent av livsfarliga, bl.a. kinesiska "starfire" som satt på bilen när jag köpte den, det var som att köra halkbana vid minsta tillstymmelse till fukt.
av llesrof
Är det ett problem att saker testas utifrån samma kriterier? Det är väl rätt självklart egentligen. Däcken testas tills gränsen för deras förmåga nås men de flesta bilister kommer ha turen att aldrig nå den. Vi får inte veta vilken inverkan däcken har i olyckor eftersom det sällan eller aldrig nämns något om detta. Tester där olika däck testas utifrån samma villkor ger därför en bra vink om däckens förmåga, men det säger inte allt.
av *pettson*
Ja för mej är det ett problem när man glömmer att nämna när testen är optimerade utifrån tillverkarens krav. Det är suveränt att tester utförs i sej. Men tester av sommardäck görs oftast runt medelhavet med ca25 graders värme på en underlagstyp vi inte ens har i sverige, asfalt är inte detsamma för att dom delar namn. Vore testerna utförda i olika temperaturer på vanlig svensk asfalt och oljegrus som underlag så vore dom iallafall normaliserade mot vår användning. Det är iallafall så jag vill veta om däck är säkra. Det är rent genant att biltidningarnas favorittestvinnare var totalt alldeles sämst i att stanna på vått underlag i ett väder och temp som bör motsvara en svensk normalsommar. Dom flesta har köpt testvinnare för att dom enligt test är BÄST.
Kan inte påminna mej om någon kvalificerad test där man visar att dom har betydligt längre bromssträcka än till och med både billigare och begagnade däck.
Men det mest intressanta för mej är som jag skrev. Blev utslaget som ni trodde?
Användarvisningsbild
av Allinug
Nej, man vill ju ha bra vägegenskaper som komfort och bra bränsleekonomi, men man vill ju inte ha det på bekostnad av en betydligt längre bromssträcka. Det är svårt att köpa däck.
av *pettson*
Allinug skrev:Nej, man vill ju ha bra vägegenskaper som komfort och bra bränsleekonomi, men man vill ju inte ha det på bekostnad av en betydligt längre bromssträcka. Det är svårt att köpa däck.
Absolut att det är svårt att köpa däck. Särskilt om man inte har möjligheter att få testa olika däck på olika underlag.
Själv kör jag billiga däck, men jag har å andra sidan fått möjligheten i några år att köra skiten ur en del sorter för att se om JAG gillar dom. Jag anser att varje bil är unik och att det inte finns några däck som är perfekta på alla bilar. Som jag skrev innan så är jag vänlig inställd till tester, men dom bör utföras här eftersom vi inte har samma underlag som dom flesta testas på.
Det är egentligen samma femma med vinterdäck. Det är perfekt att det och det är suveränt i alla kategorier i minus 12 grader i åre. Men hur är däcken imorgon i minus 2 i saltblandad snö? Eller hur är däcken i minus 10 på saltsvettig svensk asfalt? Alltså lite annorlunda kriterier mot att riva runt på en sjö i stabil temp och ta både uppmätta och subjetiva mätvärden.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]