Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
V60t3, det är liknande undntag jag menar. Framförallt knapert utrustade nylanserade modeller med specialerbjudanden gör att man kan få bra betalt för den om man säljer den om 6-9månader (helst under sommartid så man slipper v-däck och håller sig inom existerande årsmodell). Men man måste tycka det är kul att hålla på (inget för mig) och det är ju naturligtvis en risk.
av dieseltuc
tornblad skrev:Om man bortser från själva upplevelsen att ha det är roligare att ha en nyare och mer modern bil än en äldre, när är det egentligen som mest optimalt att köpa en bil.

Planerar att köpa en XC60 - antingen ny eller kanske en MY2011 som gått 9-10 000 mil.

På en ny slipper man ju reparationer, lägre försäkringskostnader men har en lite högre värdeminskning.

Låt säga att man planerar att ha bilen 2-3 år och kör ca 1500 mil om året

Vad säger ni? Någon som räknat på detta? Kanske till och med gjort en TCO-kalkyl (total cost of ownership)?

Jag skulle vilja påstå att det går inte riktigt att resonera som du gör. Vill du köra ekonomiskt så skall du inte köpa en Volvo över huvud taget.
Köp i stället en Hyundai IX35 eller Santa fe med 5 års nybilsgaranti obegränsade mil. Vill du i stället ha känslan av en Volvo så får du betala en ”premie” för detta.

Sedan finns det ett tankefel i ditt resonemang som jag tycker dyker upp ofta vid liknande diskussioner. Varför skall du ha den nya i 3 år och den ”gamla” i 3 år. I rimlighetens namn skall du jämföra 5/6 år vs 3 år. Det som löjligt dyrt är att ha en splirrans ny lite finare bil i 3 år och köra dina mikromil.

Då blir det inte så mycket ”billigare” att köra en bättre begagnad.
Jag tycker inte man skall räkna så himla mycket hit och dit för en bil är bland dina sämsta affärer du gör i ditt liv ren ekonomiskt men också en av de roligaste.
av Sharkbait
dieseltuc skrev:Jag tycker inte man skall räkna så himla mycket hit och dit för en bil är bland dina sämsta affärer du gör i ditt liv ren ekonomiskt

:-)-) :-)-) :-)-)
av Nibbe
Sharkbait skrev:
dieseltuc skrev:Jag tycker inte man skall räkna så himla mycket hit och dit för en bil är bland dina sämsta affärer du gör i ditt liv ren ekonomiskt

:-)-) :-)-) :-)-)
Kan delvis hålla med, men sett rent ekonomiskt är skaffa barn en sämre affär.
Dock så får du massor med kärlek och upplevelser som inte går att jämföra med en bil :)

Jag tycker man ska kolla hur mycket pengar man har och tycker är värt att lägga på en bil, sen köper man därefter.
För som skrivet tidigare, det är alltid en dålig affär om man ska köpa en "nyare" bil.

Det kostar att ligga på topp 8)
av sweborn
Håller med ovanstående, köp en Hyundai (5 år) eller Kia (7 år) till rätt pris, varför inte ett år gammal och bruka den ett tag. En Kia kan du då fortfarande köra i 5 år och sälja den med ett års kvarvarande "garanti" om jag inte missuppfattat situationen.

Lång garanti är det nya premium tills premiummärkena rycker upp sig.

/Niklas
Användarvisningsbild
av SvenB
På vilket sätt skall premiummärkena rycka upp sig? Vara med i "garantiracet"? Kanske bli värst och införa 10 års garanti.
Det har skrivits förut här på forumet. Varför har "uddamärkena" lång garanti? Troligen för att få sälja bilar tror jag. Det är väl inte tillräckligt många som vågar köpa dom utan lång garanti. Det är väl ingen mening att kräva lång garanti på en bil som fungerar?
Användarvisningsbild
av MartinS
Lång garanti är inte premium, det är desperata generalagenter...
av sweborn
Det är många fabrikat som har 5 år eller längre garanti i dag, ex Ford som knappast är ett uddamärke, eller Opel. I åtminstone ett grannland även Volvo. 10 år är inte längre värst då Mazda hann före, ett riktigt uddamärke med erkänt dålig kvalitet.

Tror Audi och Mercedes erbjuder förlängd garanti som option, Porsche kan man förlänga. Det är ju en variant. Dessa kostnader ingår naturligtvis i alternativen ovan.

Det kan kallas kundvård, kanske, att slippa betala en oförberedd rörlig kostnad för något man förväntar sig hålla 5-6 år utan större problem vid beställningen? Åtminstone är det min nivå för godkänt. Hittills efter snart två år är mina Volvos de bilar som inte levererat på denna punkt av olika anledningar, jag ser Volvos kvalitet som svajig även om jag nu har en bil jag är nöjd med. Personligen är jag inte riktigt bekväm med att köra Volvo efter garantitidens utgång om något år (förhoppningsvis är jag det nästa år) även om jag naturligtvis kunde ha fått samma känsla hos Audi eller BMW trots tidigare positiva upplevelser. Här skulle en lång garantitid få mig att känna att Volvo tror på sin produkt och mig som kund. Det känns inte riktigt rätt att jag i samma bilhall kan köpa en Renault eller Hyundai och få en bättre kundvård trots lägre pris. Har jag betalat mycket mer pengar och fått sämre kvalitet och service?
Användarvisningsbild
av SvenB
Bra jämförelse, Renault och Hyundai. :-)))))
Användarvisningsbild
av MartinS
sweborn, ta du och sätt dig in i de olika garantivillkoren, många av de som är längre än 2 år är inte värda något i praktiken, de är ofta milbegränsade och täcker inte mer än en maskinskadeföräkring. Det finns en tråd om detta här på forumet.

/Martin

Hej, Behöver byta styrservopump (elektrisk) […]

Har i dag haft ett meningslöst samtal med sup[…]

Solenoid b4b

Tack!

Inte är väl polerna skiftade mellan 740 […]