Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Vissa laddare verkar ha en "batteriträningsfunktion", som ska efterlikna den laddning/urladdning som fås när bilen körs. Är det någon användbar funktion? Är det samma som underhållsladdning?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Perc skrev:Om ni ska montera fast, köp en Defa eller Calix-laddare istället. Dom är gjorda för det.
Jag menade mer att ha en kabel med snabbkoppling fast monterad på batteriet och sen ansluta laddaren när man ska ladda.

Tänkte köpt den rabatterade Cetec modellen på Jula. Men den va visst slut.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu blev det Biltemaladdaren i alla fall. Hade ändå ett presentkort där.
Följde med en kabel med ringkabelskor som jag anslutit till batteriet. Sen är det en kontakt i andra änden så man enkelt kan ansluta laddaren.
Är nöjd hittills i alla fall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Med detta är inte sagt att Biltemas laddare har samma backströmsförbrukning. Man brukar få vad man betalar för ;-)
Provade och mäta för skojs skull. Ctec som jag har drar 2 milliampere från batteriet i backstöm. Vore kul att veta vad biltemas tar...
Användarvisningsbild
av MartinS
Då räcker ju en AH bara 20 dagar, CTEK var alltså fel ute med deras specifikation, fast å andra sidan, hur noga är ditt instrument, har den avrundat från 1,5mA till 2 så stämmer det ju bättre med en AH per månad (iallafall Februari :- )). Vid så små strömmar krävs det nog en hel del av instrumentet för att det skall vara helt tillförlitliga värden.

/Martin
av rid54
MartinS skrev:Då räcker ju en AH bara 20 dagar, CTEK var alltså fel ute med deras specifikation, fast å andra sidan, hur noga är ditt instrument, har den avrundat från 1,5mA till 2 så stämmer det ju bättre med en AH per månad (iallafall Februari :- )). Vid så små strömmar krävs det nog en hel del av instrumentet för att det skall vara helt tillförlitliga värden.

/Martin
Ehm, det beror väl på vilket mätområde man ställer in? Om man har mätområde 10 mA, så är det ju en rackarns skillnad på 1,5 och 2 mA. Även ett automatiskt instrument (alltså digitalt med "flytande" maxvärde) måste väl kunna visa tydligt om det är en skillnad på 25% man talar om (1,5 - 2,0).
av Dpblad
Perc skrev:Om ni ska montera fast, köp en Defa eller Calix-laddare istället. Dom är gjorda för det.
+1
Av erfarenhet vet jag att allt som har elektronik i sig kan sluta fungera eller i värsta fall löpa amok när det utsätts för ett temperaturområde det inte är avsett för. Det mest typiska är när man på egen hand inför "konsument-elektronik" i bilen. Pga intresse har jag genom åren byggt och infört oräkneliga projekt i mina egna bilar och då är det alltid "automotive-spec" eller "mil-spec" som gäller. Jag aktar mig noga för att ladda mitt batteri med laddare i en omgivningstemperatur den inte är specad för. Biltemas laddare (saknar temp i spec) lämpar sig antagligen inte för något annat än rumstemp. Ganska opraktisk när TS behov just handlade om att underhållsladda vintertid. Själv kör jag fast monterad Calix-laddare och plockar ur säkringen under sommarhalvår för att undvika urladdning då den inte används.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Då räcker ju en AH bara 20 dagar, CTEK var alltså fel ute med deras specifikation, fast å andra sidan, hur noga är ditt instrument, har den avrundat från 1,5mA till 2 så stämmer det ju bättre med en AH per månad (iallafall Februari :- )). Vid så små strömmar krävs det nog en hel del av instrumentet för att det skall vara helt tillförlitliga värden.

/Martin
1,2 % +- 1 siffra (4 siffrig), klarar mikroampere.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Dpblad skrev:
+1
Av erfarenhet vet jag att allt som har elektronik i sig kan sluta fungera eller i värsta fall löpa amok när det utsätts för ett temperaturområde det inte är avsett för. Det mest typiska är när man på egen hand inför "konsument-elektronik" i bilen. Pga intresse har jag genom åren byggt och infört oräkneliga projekt i mina egna bilar och då är det alltid "automotive-spec" eller "mil-spec" som gäller. Jag aktar mig noga för att ladda mitt batteri med laddare i en omgivningstemperatur den inte är specad för. Biltemas laddare (saknar temp i spec) lämpar sig antagligen inte för något annat än rumstemp. Ganska opraktisk när TS behov just handlade om att underhållsladda vintertid. Själv kör jag fast monterad Calix-laddare och plockar ur säkringen under sommarhalvår för att undvika urladdning då den inte används.
Jo men som jag skrivit. Jag ska inte ha laddaren fast monterad utan bara sladden.
Biltemas har en smidig kontakt som man ansluter med ett stick.
Om laddaren inte lämpar sig för mer än rumstemp är det ju konstigt med ett köldläge för laddning under +5 grader.

Men jag ska meddela om den går sönder inom kort.
av Dpblad
Tomas88 skrev:Om laddaren inte lämpar sig för mer än rumstemp är det ju konstigt med ett köldläge för laddning under +5 grader.
Där har du helt klart en poäng. Jag hade inte koll...

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]