Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en 744 GL -88A B230F.

Har under en lite längre tid haft problem till och från med bilen, speciellt om den stått en längre tid så har den inte velat starta, ungefär som om den täpps igen så inget bränsle kommer igenom (en gissning). Tidigare så krävdes det bara lite extra tugg på startmotorn efter den stått, men sen gick det mer och mer neråt och nu vill den inte starta alls. Den står bara och skakar och det låter dock som den tänder till och om jag sitter länge så går den TYP igång men den skakar och hackar som satan och går inte igång 100%, kommer bifoga en video så kanske ni får en bättre idé.

Jag är ingen bilexpert men vet att på min väns 940 så hör man ju tydligt bränslepumpen när man vrider om nyckeln, men på min hör man den inte alls?

Har tidigare gissat på att det är bränslefiltret (som säkert behöver bytas vilket som) eftersom när den stått 2+ dagar så blev den verkligen märkbart segstartad och även i somras när den stått en längre tid i solen så vart den trög att starta.

En annan grej jag märkt senast dagen nu är att trots att jag har ca 1/3 tank så har den alltid varit skum som alla 740 och soppamätarn har vart nere på det röda, men nu senaste dagen har den så gott som vart i botten också, vilket den inte vart förut?

Får prova byta bränslepump och bränslefilter för att se om den vill sig sen.

Senast redigerad av 2 Matchmiss, redigerad totalt 0 gång.
Om du säger att du inte hör bränslepumpen alls, så är en hett förslag att börja med bränslerelät. Jag kan inte ge något svar på varför det har "förvärrats med tiden", men däremot Vet jag att relät på dessa bilar är en känd bov och det kan tydligen visa sig med lite olika symptom.
199:- för ett nytt på biltema och byts på fem minuter. Det sitter bakom askkoppen, en vit klump på ca 2*2*4 cm, dras bara rakt upp för att få loss.

Edit: Prova med startgas. Startar den och går bra då så är det ytterligare ett tecken på att det kan vara bränslerelät som felar.
UPDATE:

Fick igång bilen igår efter massa försök, det som fick igång den var när jag körde i lite rengörande medel köpt på OKQ8 för "akuta" problem. Så borde kunna dra slutsatsen att något täpper igen? Förhoppningsvis bara bränslefiltret?
Hej!
Rengörande medel???
Finns inget sånt medel mer än karburatorsprit (och sånt rensar inget) för soppastopp vad jag vet!

Bränslepumpen under förarstolen (huvudpumpen) ska gå när du vrider om nyckeln helt och kör runt motorn. Gör den inte det kan det vara bränslerelät (vit klump bakom säkringarna) eller pumpen som är trasig. Billigast hittar man en ny pump på Biltema. Sen kan den bakre pumpen också vara trasig...eller hallgivaren...
Som vanligt vid startsvårigheter gäller att man kollar om soppa kommer fram till cylindrarna OCH att det blir gnista!

Man bör byta tändstift, fördelarlock och rotor med jämna mellanrum. Luftfiltrer, oljefilter och olja byter man varje år!
mu kan jag inte Volvo så rätta mig om jag har fel men bör inte pumparna gå igång ett kort tag när man vrider tändningen till sista läget innan start? Hör man dom inte då så är det ganska enkelt att leta vidare, som tydligt sägs i tråden, relä eller pump, vissa pumpar på andra märken iallafall går igång genom att knacka lite lätt på dom, det kan oxå vara ett sätt att lokalisera felet.
Bild

Denna använda jag, andra gången jag använt den och det har löst problemet båda gångerna. Man hör ju tydligt att soppan inte kommer fram hela vägen för efter detta fått verka lite så hör man hur bilen börjar tända mer och mer tills den går igång helt.
sicnarf skrev:http://www.tripak.se/index.php?action=01 Jag använder detta som finns på Clas Olsson och Jula. Kan vara nåt för dig om Ki Akut hjälpte dig.
Jo kanske det, men lär vara bättre att åtgärda felet istället skulle jag tro? :mrgreen: Börjar nog med att byta bränslefilter för att se om det hjälpt, annars får jag väll prova med tändstift och i värsta fall byta lite dyrare saker!
Jag körde bortåt 30 000 mil med K-sprit som tillsats. Några gånger hände det av olika omständigheter att jag missade K-spriten. Då hällde jag i en sådan Ki-akut. Ungefär vid 30 000 mil gick jag över till blandtankat med E 85. Detta är nästan exakt 8 år sedan. Den bilen, en 245 -92 går än i dag och fortfarande blandtankat på bensin + 30% etanol. Den närmar sig 38 000 mil.
Sicnarf nämner Tri-Pack. Det innehåller: Bor, Kalcium, Fosfor, Koppar och Metanol som lösningsmedel. Man kan läsa mer om detta här i en ofta citerad rapport: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
K-sprit innehåller Etanol och Isopropylalkohol, som också är en alkohol som det hörs av namnet. Ganska lik etanol kemiskt sett, men inte drickbar. Det går att köpa för vem som helst. Men ganska dyrt. Vad Ki-akut innehåller vet jag inte, men högst troligt en hel del alkohol.
När det gäller tvättegenskaperna i dom här sammanhangen, så blir det ju i princip bara spridarna som blir tvättade. Grova föroreningar stannar ju i bränslefiltret och det mesta "övrigt" blir ju upplöst av alkoholen och följer med till förbränningen. Det är känt att bensin ger hartzavlagringar. Dom blir upplösta när man börjar köra på E 85. Där kommer hela detta kapitlet om bränsleslangar, men det tar vi en annan gång.
Rådlös skrev:Jag körde bortåt 30 000 mil med K-sprit som tillsats. Några gånger hände det av olika omständigheter att jag missade K-spriten. Då hällde jag i en sådan Ki-akut. Ungefär vid 30 000 mil gick jag över till blandtankat med E 85. Detta är nästan exakt 8 år sedan. Den bilen, en 245 -92 går än i dag och fortfarande blandtankat på bensin + 30% etanol. Den närmar sig 38 000 mil.
Sicnarf nämner Tri-Pack. Det innehåller: Bor, Kalcium, Fosfor, Koppar och Metanol som lösningsmedel. Man kan läsa mer om detta här i en ofta citerad rapport: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
K-sprit innehåller Etanol och Isopropylalkohol, som också är en alkohol som det hörs av namnet. Ganska lik etanol kemiskt sett, men inte drickbar. Det går att köpa för vem som helst. Men ganska dyrt. Vad Ki-akut innehåller vet jag inte, men högst troligt en hel del alkohol.
När det gäller tvättegenskaperna i dom här sammanhangen, så blir det ju i princip bara spridarna som blir tvättade. Grova föroreningar stannar ju i bränslefiltret och det mesta "övrigt" blir ju upplöst av alkoholen och följer med till förbränningen. Det är känt att bensin ger hartzavlagringar. Dom blir upplösta när man börjar köra på E 85. Där kommer hela detta kapitlet om bränsleslangar, men det tar vi en annan gång.
Och hur sammanfattar du hela denna text för att hjälpa mig i mitt problem? Lär ju gå att byta något för att man inte ska behöva dra i massa tillsatser hela tiden?
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]