Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PoorCadaver
Tja!

Är ny på sidan och tänkte se om expertisen här kan hjälpa mig med några smågrejer till min nya V70 (-02, 75-årsjubileumsmodellen).
Har en HU-603-stereo men funderar på att uppgradera, bygga ut eller på annat sätt förbättra ljudet.

Kan man komplettera med fler högtalare?
Kan man byta ut högtalarna?
Kan man bygga ut med bashögtalare?
Kan man byta ut stereon mot en bättre (original)?
Har hört att det finns en hemlig meny till stereon där man kan göra fler inställningar. Hur får man fram den?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Senast redigerad av 1 PoorCadaver, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej, du är i fel kategori, PM:a en moderator för trådflytt.
Och ett generellt svar kan du få ändå: om du inte har slutsteg/extra förstärkare brukar det göra underverk. Sen byta högtalare. Sist kommer baslåda, har precis kommit dit själv där jag upptäckt att baslådan kändes onödig, så jag tog bort den. Fast det kanske var en åldersgrej, jag är inte 18 längre..
Användarvisningsbild
av PoorCadaver
taxi skrev:Hej, du är i fel kategori, PM:a en moderator för trådflytt.
Och ett generellt svar kan du få ändå: om du inte har slutsteg/extra förstärkare brukar det göra underverk. Sen byta högtalare. Sist kommer baslåda, har precis kommit dit själv där jag upptäckt att baslådan kändes onödig, så jag tog bort den. Fast det kanske var en åldersgrej, jag är inte 18 längre..
Har PM:at moderator om trådflytt.

Hur vet jag vad jag ska ha för högtalare? Är det något speciellt jag ska titta på?
Vart i bilen placerar man ett extra slutsteg och hur hittar jag vad jag vill ha?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
taxi skrev:Fast det kanske var en åldersgrej, jag är inte 18 längre..

Antagligen :wink: Nu är ju jag inte heller 18 längre, och även när jag var det så var baslåda det absolut sista jag skaffade i mitt ljudbygge i 945an.

Nåja ett ytterligare generellt svar, du kan ha så många högtalare du får plats med i bilen om det är så. Generellt sett dock, för den vanliga personen, så brukar man ha högtalare i fram- och bakdörrarna, diskanter på instrumentbrädan, och ev. en lite mindre baslåda i skuffen.
Baslåda är dock lite överskattat om man vill ha bra ljud, men inte slå några db rekord. I min 945a hade jag dubbla högtalare i framdörrarna (modell dyra, hade inga högtalare i bakdörrarna), rejält dämpade dörrar samt en stum montering (monteringen är det ABSOLUT viktigaste för ett bra ljud) som drevs av ett slutsteg(4x180 ärliga watt) också modell dyrt.
Det räckte gott och väl för att vibrera bilen alldeles för mycket, och man kunde känna "basen i bröstet" när man drog på volymen lite. Det som saknades var 20-50Hz registret - det är där baslåda kommer in. Jag köpte en 12" som jag monterade i en sluten låda - och det var ingen värstingbas, den kostade typ 1/4e del av framsystemet. Det drev jag på ett BRA slutsteg, dock modell billigare(2x110 ärliga watt, bryggat till 1x200W) än det jag drev framsystemet med. Visst gav det ett rejält lyft - det går inte att förneka, men hade jag inte haft mina framsystem för att möta upp basen hade det låtit "klassisk 18åring" - dvs bara bas och ingen kontroll på ljudet.

Det jag vill ha sagt är att ett bra framsystem är 100ggr viktigare än en baslåda. Framsystem ska kosta en hel del - speciellt om man tänkt använda baslåda också. Men det allra viktigaste är ett BRA slutsteg (dvs, inge skit från blocket med "2000W för 500kr" eller liknande). Som exempel kostade mitt 4-kanals (4x180W) nästan 3k, mitt 2-kanals dryga 2k. Framsystemen gick lös på 1600kr styck (dvs totalt 3200kr).

Sen finns det en gyllene regel - Less is more :wink: , dvs proppa in massor av högtalare ger sällan bra ljud. Det samma gäller att blanda storlekar, det blir mest att låta skumt.

... Men har du bara tänkt att driva högtalarna på den inbyggda förstärkaren på stereon så kan du bortse ifrån allt jag skrivit, då är det bättre att du köper bland dom billigaste högtalarna du kan hitta(seriöst, dom brukar vara mer lättdrivna än riktiga saker) - men det kommer ändå låta skit* :roll:

*anser jag
Användarvisningsbild
av PoorCadaver
Det var ett utförligt svar. :)

Ja, baslåda är väl inte prio 1 i mitt fall heller så det kan vi avvakta lite med. Målet jag har (som jag kanske var lite otydlig med) är att få ljudet att låta bättre ( :shock: ) och då är det väl som du säger att framsystemet är viktigast. Så, vad tror ni man kan göra för att hotta upp ljudet? Vad ska man ha för slutsteg och vad ska man kolla efter när man letar högtalare? Kan man bara köpa ett Premium Performance-paket hos Volvo för att få det att låta bättre?
Användarvisningsbild
av Nexus
flyttar på eget bevåg.... du kan ju byta till en icke orginal spelare och få lite flera roliga funktioner. Sen finns ju iofs volvo orginal bas lägga i reservhjulsbaljan
Användarvisningsbild
av PoorCadaver
Har kollat på icke-orginalstereo men det blir ju så jäkla fult. :)
Gallret som är mitt på instrument brädan, under fönstret, är inte det plats för bashögtalare?
av Tobzter
Nopp de är plats för en center högtalare
Användarvisningsbild
av Strandberg
Nexus skrev:flyttar på eget bevåg.... du kan ju byta till en icke orginal spelare och få lite flera roliga funktioner. Sen finns ju iofs volvo orginal bas lägga i reservhjulsbaljan
Hmmm.. har inte V70 -02 MOST Security?? Isåfall måste den stängas av innan en annan spelare stoppas in... Angående byte av högtalare så skaffa adapterringar så att monteringen blir bra.
Användarvisningsbild
av PoorCadaver
Strandberg skrev:
Nexus skrev:flyttar på eget bevåg.... du kan ju byta till en icke orginal spelare och få lite flera roliga funktioner. Sen finns ju iofs volvo orginal bas lägga i reservhjulsbaljan
Hmmm.. har inte V70 -02 MOST Security?? Isåfall måste den stängas av innan en annan spelare stoppas in... Angående byte av högtalare så skaffa adapterringar så att monteringen blir bra.
Adapterringarna, vad är de till för?

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

vill veta mera om v60 2013-2014

Det enda relativt säkra motorvalet är […]

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]