Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av donkii
Som den otydliga rubriken lyder så behöver jag er hjälp.

Jag och min kollega driver ett företag och ska nu plocka ut varsin företagsbil som också kommer att fungera som vår huvudsakliga privata bil.

Har varit på Volvo och fått lånat en V60 D3 (136hk) Momentum Business Edition dock är det manuell låda och vi önskar automat. Fördelarna med denna bil är många, komfort, stolarna, ljudnivå, VOC, köregenskaper och nackdelarna är som för de flesta, utrymmena. Bakom min kollega i en V60 får ca. 5cm ben plats bakom honom vilket är i absolut minsta laget. Den upplevda kvalitets känslan i bilen är högre än i någon av de andra och den digitala displayen i instrumentpanelen lyfter bilen lite i vårt tycke.

Vi blev båda lite små förälskade i denna bil men inser båda att vi kommer förmodligen att få montera en takbox för att få plats med familj osv. D3an gick med den manuella lådan otroligt billigt men hur ser det ut med automatlådan? Med Takbox blir det kanske inte så billigt i slutändan?

Vi har också nu fått erbjudande från två andra tillverkare.. VW erbjuder oss en Passat Alltrack 2,0tdi (177hk) 4WD DSG -14 med premiumpaket, dragpaket, värmare med fjärr, och lite annat lull lull för 15,000kr mer. En grymt potent bil med en lite roligare motor men som dock drar mer får man anta då motorn ligger på 177hk och har 4wd. I denna bil sitter man inte lika bekvämt då lårstödet inte är justerbart i dessa skålade "sportstolar" vilket gör att vi inte sitter lika bekvämt, vi är 185cm samt 197cm. Ljudnivån i bilen är mycket högre kontra V60 men den väger upp det något då mer utrustning samt 4wd erbjuds till nästan samma pengar. Och givetvis ett bagageutrymme som är större än V60.

En liten utmanare som också seglat upp är lite av en Joker i sammanhanget. Citroën C5 2,2HDi (201hk) med Business plus. FWD precis som V60 men med de gashydrauliska systemet vilket gör att bilen kan höjas och faktiskt ta sig fram på de igensnöade vägar vi ibland stöter på här uppe i norr. Utrustningsmässigt erbjuder denna C5a allt man kan önska sig till 5,000kr mer än vad V60 kostar. Värmare med fjärr, enormt sköna stolar med massage funktion och dessa är och justerbara på alla de sätt som behövs, vi sitter båda två som kungar rent utsagt. Bränsle ekonomin i denna bil torde bli sämre men det verkar enligt uppgift som att Citroën gjort hemläxan och lyckats få ned soppatörsten till 0,55 långkörning och 0,61 blandad. Har till och med läst på facit.se att han mellan Sthlm - Åre åkt på 0,48 med C5an och 201hk dieseln. C5an erbjuder större utrymmen än vad V60 gör men likt förbaskat står vi här och funderar på vilken bil som passar oss bäst.

Vi jobbar båda två som säljare mot den privata sektorn, fönstersäljare. Man kan inte dyka upp i vad som helst hos folk då det har en tendens att sticka i ögonen.

Ekonomiskt sett så kostar bilarna nästan lika mycket per månad. Vi kör 5,000mil per år ca. och avser att leasa dem under 24månader.

Vi har som sagt utrymme som en ganska viktig punkt då jag har en hund och en sambo och vi har ett aktivt liv där vi åker på mycket resor med mycket packning, dvs. längdskidor, snowboards, skotergrejer osv. så det tar en del plats.

Min kollega har familj med fru och två barn i ålder 4- & 8år och har en trabadurduo vid sidan av jobbet, dvs. han packar en del musikutrustning samt högtalre osv och hans Audi A6 -00 tar denna packning och likaså gjorde vår tidigare Ford Focus kombi -12 det, givetvis med fällda säten. V60 är kanske inte att tänka på eller vad tror ni?

Så nu den "enkla" frågan, vilket bil skulle ni välja och varför? Vi har tänkt att lägga max 320 000kr per bil och Alltracken kommer in precis på 320k medans C5an landar på 312k och V60 på 307k.

Prioriteringarna för oss är komfort givetvis då vi kör mycket bil, utrymmen samt totalekonomi i bilägandet.

V60
2års nybilsgaranti
Inte fri service, serviceavtal 200kr/mån
5,45% ränta, 495:- uppläggning

Passat
2års Nybilsgaranti
Inte fri service, serviceavtal 708kr/mån
1,95% ränta, 595:- uppläggning

C5
3års nybilsgaranti
Fri service upp till 10 000mil
4,95ränta, 595;- uppläggning

HJÄLP!
av Mano
Om V60 upplevs för liten och passaten bra så kan du köpa till elstolar så får du alla justeringsmöjligheter du behöver. Annars tycker jag du ska titta på XC60 D4 fwd business edition som drar 0.44 blandad körning. Inte 4-hjulsdriven men har markfrigång och bra utrustning med momentum och teknikpaketet. Listpris hos handlarna ca 356' vilket ni borde få ned en bit under 330' om ni ska köpa 2.
av donkii
Mano skrev:Om V60 upplevs för liten och passaten bra så kan du köpa till elstolar så får du alla justeringsmöjligheter du behöver. Annars tycker jag du ska titta på XC60 D4 fwd business edition som drar 0.44 blandad körning. Inte 4-hjulsdriven men har markfrigång och bra utrustning med momentum och teknikpaketet. Listpris hos handlarna ca 356' vilket ni borde få ned en bit under 330' om ni ska köpa 2.
Ingen dum bil du tipsade om, blir lite förvånad över att säljaren inte rekommenderade en XC60 FWD från början när dem rör sig i den prisklassen.. Har 12% rabatt på Volvo och 15% rabatt på VW.

Har själv byggt ihop en XC60 fast med D3, Momentum Business paket och värmare med tidur, dragkrok, vinterdäck och den landar på 316,000kr efter rabatt.. Får ju anses vara en ganska intressant bil i prisklassen :)
av donkii
poseidon skrev:Här blir väl inte bara inköpspris aktuellt, väldig skillnad i servicekostnader.

Garanteras 2:a handsvärdet?

Vanlig Passat utan sportstolarna då?
Visst är totalekonomin det som intressant!

2:a handsvärdet garanteras av samtliga och dem har lagt det på 45% efter två år och 10 000mil per bil.
Då räntan ser annorlunda ut hos samtliga samt service ingår hos vissa och inte hos andra osv så ser ändå kostnaderna likvärdiga ut. Skiljer 100-200kr mellan bilarna i månadskostnad.
Användarvisningsbild
av joel80
Du funderar inte alls på V70? Du har en väldigt skön bil att köra långt i i en V70.. även om formerna kanske inte tycks lika eleganta. Utrymmet är oslagbart.. har du hund skulle jag aldrig tveka.. om det är möjligt prismässigt.

Med nya VEA-motorerna är bränsleekonomin väldigt fin även på en V70.
På min V70 MY13 D3 med "gamla" motorn har jag kommit ner till 5,7l/100km vid pump. (Uppgiven förbrukning är 4,5l/100km)
Om du nu vill köra Passat och vänder lite på slantarna kan jag inte förstå varför du inte tittar på den vanliga Passat kombin. Det är inte mycket som skiljer men priset är betydligt lägre. När jag valde V60:an jämförde jag också med Alltrac eftersom A4 blivit för dyr och kom fram till exakt samma slutsats som du, bullrig och "dåliga" framstolar. Jag var ute och åkte i kollegans vanliga passat i veckan och upplevde inte alls det burkiga ljud som finns i Alltrack. Vad det beror på fattar jag inte, kanske är det större hjul eller något? Jag vet i alla fall att vinterhjulen blev betydligt dyrare till Alltracken. Tipset om XC-60 tycker jag också är värt att undersöka. Också att köpa lagerbilar som numera man även kan hitta hos Volvo.
av donkii
Exquattro skrev:Om du nu vill köra Passat och vänder lite på slantarna kan jag inte förstå varför du inte tittar på den vanliga Passat kombin. Det är inte mycket som skiljer men priset är betydligt lägre. När jag valde V60:an jämförde jag också med Alltrac eftersom A4 blivit för dyr och kom fram till exakt samma slutsats som du, bullrig och "dåliga" framstolar. Jag var ute och åkte i kollegans vanliga passat i veckan och upplevde inte alls det burkiga ljud som finns i Alltrack. Vad det beror på fattar jag inte, kanske är det större hjul eller något? Jag vet i alla fall att vinterhjulen blev betydligt dyrare till Alltracken. Tipset om XC-60 tycker jag också är värt att undersöka. Också att köpa lagerbilar som numera man även kan hitta hos Volvo.
Well Well, intressant :)

För att göra en lång historia kort :)
Vi kikade på en Passat Variant och den landade till slut på 307,000kr med vinterdäck, 4motion, 177hk DSG osv. och Alltracken i det första utförandet landade på 312,000kr så 5,000kr i mellanskillnad kändes som väl använda slantar.. Därefter så fick vi addera andra stolar till Alltracken som går att justera i lårstödet och efter det så slutade det med att den landade på 333,000kr vilket nu inte är intressant! To much money för denna bullerburk!

Har också en polare med en Passat -11 och den är inte lika burkig precis som du säger. Nu har han beställt en ny och den landade på 338,000kr och även det i högsta laget.

Som det ser ut nu så är det en C5a eller en XC60 det står mellan om nu inte ännu en Joker dyker upp. Tycker inte man ska behöva lägga 30-40k extra på en bil bara för att kunna få en stol man kan sitta i och pga. det är Volvo en mycket stark kandidat. Det som väger till C5ans nackdel är just frågetecknen kring driftsäkerheten..

Tack för ditt inlägg.
av donkii
joel80 skrev:Du funderar inte alls på V70? Du har en väldigt skön bil att köra långt i i en V70.. även om formerna kanske inte tycks lika eleganta. Utrymmet är oslagbart.. har du hund skulle jag aldrig tveka.. om det är möjligt prismässigt.

Med nya VEA-motorerna är bränsleekonomin väldigt fin även på en V70.
På min V70 MY13 D3 med "gamla" motorn har jag kommit ner till 5,7l/100km vid pump. (Uppgiven förbrukning är 4,5l/100km)
Visst harjag funderat på det och som det sett ut har den inte fått plats i budgeten. Funderar nu på att skippa automatlåda och gå ned på en manuell och på så sätt få ned kostnaden. Vi har en bil som kallas "Inwido bilen" och det är en färdigpaketerad V70 D2 med automat, värmare med tidur och den landar på 298,000kr.. Dock tror jag inte att motorn är tillräcklig, fast jag har haft fel förr :)

Hej, ja det stämmer men du kan ju bara vrida […]

B230F går fett

Juste den sensorn som säger till när mot[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet[…]

Solenoid b4b

Vet någon var man får tag i ny insex s[…]