Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PLA
Camel skrev:
Perc skrev:Originaluttaget har ström hela tiden, men du får varningstext och pling i instrumentbrädan då du vrider av tändningen med en förbrukare inkopplad där bak.
Tyvärr finns inte varning på bilar med facelift (MY05-).
Det är inte helt korrekt. På sida 96 i instruktionsbok för V70, V70 R & XC70 2006, Interiör | Lastutrymme står där:

Om tändningen slås av och en förbrukare
med högre strömförbrukning än 0,1 A är
ansluten till eluttaget, får du ett varningsmed-
delande i displayen.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, jag vet att det står i instruktionsboken även på bilar med facelift. Jag hade en MY07 med eluttag i lastutrymmet. Den larmade inte trots att jag hade kylbox ansluten till eluttaget. På bilar med facelift är det en annan REM än på bilar före facelift. Den gamla REM hade en synlig shunt för strömövervakning av eluttaget bak. Den nya har ingen synlig shunt. Men den innehåller MOSFET teknologi så strömövervakningen kan mycket väl finnas inbyggd i utgångssteg om sådant finns. Men eftersom eluttaget har ström hela tiden finns sannolikt inget utgångssteg. Det verkar faktiskt som att eluttaget bak på bilar med facelift endast matas från säkring i REM utan strömövervakning. På min bil fungerade hur som helst inte strömövervakningen som den var beskriven i instruktionsboken. Kanske var det fel på just min bil? Någon som fått det att funka på bil med facelift? Eller är det så att instruktionsboken varit feltryckt under 3 modellår?
Användarvisningsbild
av PLA
Var just ute för att testa, och min gir ett varningsmeddelande i displayen och 3 "varningspling".
Instruktionsboken saknar bara dom 3 "pling".
Användarvisningsbild
av Camel
Intressant. Antar att du testat på din bil MY06. På min MY07 fungerade det som sagt inte trots en kylbox som last. Känner till ytterligare en MY07 som det inte heller fungerar på. Vilken last hade du vid testen?
Användarvisningsbild
av Dede
SvenB skrev:Är denna användbar för att en "pryl" ansluten i "skuffen" drar ur batteriet?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ydd-38245/
Jag använder en sådan när jag har kopplat in kylboxen på semesterresor. Den gör vad den ska och jag har aldrig haft problem att starta bilen när den gått in och brutit. Dock har detta varit under sommarmånaderna så om det fungerar vintertid vet jag inte.

Nackdelen är väl att den enligt en del drar ut batteriet lite för mycket vilket sliter onödigt mycket. Men jag resonerade som så att kör man inte den så ofta lär det ökade slitaget inte påverka livslängden i någon större utsträckning.
Användarvisningsbild
av PLA
Camel skrev:Intressant. Antar att du testat på din bil MY06. På min MY07 fungerade det som sagt inte trots en kylbox som last. Känner till ytterligare en MY07 som det inte heller fungerar på. Vilken last hade du vid testen?
Jag använde min gamla TomTom GPS. Jag vet inte, hur mycket ström den drar, men jag gissar runt 1A.
av mbc
Camel skrev:Intressant. Antar att du testat på din bil MY06. På min MY07 fungerade det som sagt inte trots en kylbox som last. Känner till ytterligare en MY07 som det inte heller fungerar på. Vilken last hade du vid testen?
Originalmonterat 12v uttag har varningen, eftermonterat har det inte även om man köper originalsatsen.
Användarvisningsbild
av joel80
Xuri skrev:
joel80 skrev:Ja nått sånt skulle jag vilja ha.. Men är lite okunnig på vad jag ska ha. 12v-ström har jag pulat en del med i husvagnen och med solpaneler mm.. så lite sånt kan jag och jag kan använda en mulitmeter.

Var kan jag köpa sånna tidsrelän, hur kopplar jag in dem och om man även ska sätta en skyddskrets, (finns det de som stänger av vid högre volt? typ 12.00?) var kan man köpa det och är det simpelt att koppla in när jag väl sätter i uttaget?

billigaste å enklaste tidrelät jag hittade lite kvickt,
http://dx.com/p/led-digital-display-cir ... 12v-249604
de räcker dock inte med enbart detta utan man behöver koppla lite mera, har inte penna å papper här nu så jag kan klura på ett schema till dig å har inte hittat någon ställbar krets till automatisk avstängnign vid tex 11 volt än heller. ska luska lite till när jag sitter på lite bättre dator

d
Den där ser ju lite trevlig ut, men vad ska jag koppla in för att den ska känna av när jag stänger av bilen? Alltså om jag kopplar på befintliga kontakter för uttaget så är det ju kräm i uttaget jämt. Det måste väl kopplas in något på tredje ingången som berättar för relät när tändningen slås av?
Dx har jag köpt av många gånger förut.. billiga och dom har mycket.. men kvalitén på vissa saker är lite skiftande och det tar en himla tid att få hem. :) Man riskerar inte att paja någon elektronik eller få en brand eller något i bilen genom att sätta in "för billiga" komponenter?
Användarvisningsbild
av Camel
mbc skrev:Originalmonterat 12v uttag har varningen, eftermonterat har det inte även om man köper originalsatsen.
Min MY07 Classic köptes ny med uttag originalmonterat. Varningen fungerade inte.
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]