Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vill bara få några små saker uppklarade tills imorgon då jag ska fixa det. När jag ska lossa bromslangarna är det moturs
jag ska skruva mutorn misstänker jag till bromsslangen, De sakerna jag tar av vad räknas det som, ska det till miljö station eller bilskrot? Jag kommer uppdatera inlägget om hur det gick och sen igen när jag kört ett tag med sakerna så sakerna sätter sig riktigt innan jag testar dom med panikinbromsningar.
Okej tänker göra en uppdatering!
De nya oken och bällegen är på plats på bilen och de nya slangarna är ansluta till hydralrören och oken är monterade på skivan och sitter som de ska. :) Det som är kvar är att avlyftasystemet och byta bällegen back och stagen fram så bilen inte rullar så mycket vid korvtagning. Höger bromsok satt som berget och fick använda mycket våld att få av det men lyckades till sist :D Jag noterad att dammskyddat hade släppt och jag kunde inte trycka in kolven (när det skulle bort) så det oket var skrot. Höger sidan var det bara problem med men lyckades till sist.

Återkommer imorgon med en till status uppdatering!

/AdamP
När jag ska lufta system, spelar ingen roll om dom är på en traktor eller en lastbil gör jag som en gammal lastbilsmek lärde mig när jag var 9-10 år nånting, han hade satt en däcknippel i ett gammalt lock till en bromsvätskebehållare och med en slang förband han locket med en innerslang till en bil. Det lilla lufttryck som man pumpar upp innerslangen med räcker till att lufta systemet utan hjälppumpare och kan aldrig få nåt i systemet att haverera, dessutom funkar det helt klockrent och går knappt att misslyckas med. Glöm bara inte bort att kolla bromsvätskenivån så ni inte kör tomt i behållaren och får luft i systemet och får göra om luftningen en gång till för SÅ kul är det inte att lufta bromsarna.
Det här med att ha tändningen på gör man fortfrande på tex BMW, detta är för att trigga ABS pumpen och på så vis ev. få bort lite luftbubblor där, det finns till och med en avdelning för att vibrerar ABSpumpen vid luftning på dom lite mer seriösa servicedatorerna.

Jag har noll koll på Volvo och detta gällde som sagt BMW men jag misstänker att tekniken borde vara snarlik då det ofta är samma gubbar som tillverkar ABS och sådant numera.
Hej alla Volvo tokar :D
Jag har nu gjort klart bilen men har en fråga :???: När jag körde ut bilen hördes ett klappande ljud från vänster fram och fort sätter när jag började bryta in bromsarna som tog dåligt först men bättre och bättre efter ett par gånger, det hörs mindre vid bankningar men det är bara vid ett läge det låter och mer och mer vid högre hastigheter men samma ljud men bara oftare. bromsarna drar lite svagt till vänster men de hugger inte och pedalen rör sig inte i sidled. :???: Vi satta på vinterdäcken också jag och min far tror det är fälgen som har mycket skit som slår i, de nya oken är lite tjockare.
Det låter som att bromsskivan tar i oket, vanligt "fel" som lagas genom att knacka bort rosten utanpå skivan och slipa lite på ytterdiametern ELLER också kan det vara skivan som glappar lite i navcentrum och antingen fixar man en centreringsring i navet mellan nav och skiva eller tar en lagom grov koppartråd och "drevar" in bitar av och på det sättet centrerar skivan. Jag fick det fenomenet bak på ena sidan då skivorna definitivt är pirat som svarvades om då oken byttes och jag drevade med en koppartrådsbit. Det är ju ingen som helst belastning därinne så vad som helst hade gått att dreva med, tom. balsnöre från ladugården. :mrgreen:
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]