Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nibbe
Som det står i ämnet.
Jag vill ta bort detta galler så jag kommer åt högtalaren, är det någon som vet hur eller vet någon bra länk?
Ska jag bara stoppa ner skruvmejseln i en glipa och bända? :)

Jag ska testa att koppla ur den och se vad det gör med ljudbilden samt bekräfta om Volvos slutsteg måste ha motstånd i varje utgång för att starta.
av Nibbe
Sorry, tog för givet att hela världen förstod vad just jag menade :oops:

Jag menar den högtalaren som sitter mitt i instrumenteringen "under" framrutan,
den tillkommer i PS = Premium Sound.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... s-country3
http://www.autoevolution.com/testdrive/ ... .html#sjmp
av Nibbe
Mjo, kärt barn har många namn :)
I mitt fall tror jag den ställer till det i ljudbilden eftersom jag har bytt ut högtalarna i framdörrarna och tidskompar dom med en ljudprocessor.
Jag trodde man kunde sänka den till botten och få bort allt ljud men märkte ganska snart att något inte stämmer, det låter om den även fast den är nerskruvad helt.
av Nibbe
Jag har inget rent stereoläge.
Jag kan bara välja mellan DPL II Surround eller 3-kanalsstereo.

Det finns kabelsnuttar nere vi steget men jag vill ta det vid högtalaren då jag misstänker att jag måste koppla in ett motstånd istället för högtalaren.
Jag vill inte klippa kablarna för att sedan inse att jag inte borde klippt dom :)

I vanliga stereovärlden är det inga problem att klippa/dra ur kablar men Volvo har antagligen gjort en habrovink med steget så det måste ha belastning för att ens starta, vet dock inte om det endast gäller höger/vänster fram/bak.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
även i HU-801 finns det ett "off" läge, däremot så har jag provat som en galning fram o tillbaka och jag gillar verkligen centerljudet, speciellt när man spelar en Cd med bra kvalle. MEn jag är förvisso inget hifi freak.
av Nibbe
pcdoktor skrev:även i HU-801 finns det ett "off" läge, däremot så har jag provat som en galning fram o tillbaka och jag gillar verkligen centerljudet, speciellt när man spelar en Cd med bra kvalle. MEn jag är förvisso inget hifi freak.
Smaken är som baken delad och ibland riktigt illa :)
Det kan lika gärna vara min smak som är illa men jag vill iaf att man ska kunna välja själv och jag vill tro att ljudet blir bättre om jag kopplar ur centern helt.

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]

Koppling föll i golvet

Nivån såg bra ut. Har nu beställ[…]

Första bytet på en Bosch-verkstad, and[…]

Hejsan. Ja det är så att jag är in[…]