Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ztaffans
Vad är det för typ av låda?
Dubbelkopplingslåda eller med momentomvandlare?
Användarvisningsbild
av PaNi
Om detta inte är en låda med momentomvandlare, vad är det då som sitter längst till höger i bilden "structure"? Ser ut som en typisk momentomvandlare i mina ögon...
Användarvisningsbild
av crumpets
Momentomvandlarlåda.

De skriver gärna dual clutch configuration här och där på hemsidan. Men i sprängskissen är det tydligt att det är en momentomvandlare på lådan. Dessutom pekar "dual clutch"-texten på planetväxlarna. Troligen har man två kopplingar till fyra planetväxlar vilket ger flera växlingssteg i och med att du har en hög och en låg av varje fysisk växel. Därav två kopplingar.

EDIT: Jopp, jag hade rätt. På ett annat ställe på sidan står det "Compact design due to a two-stage clutch design".
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Är det tack vare denna dubbelkopplings-teknik de specat den till bara 2cl mer än med manuell? Och stämmer detta i praktiken?

Vore ju kul, då jag gillar "flytet" mer i momentomvandlar lådor än dom mer "råa" dubbelkopplingslådorna som slänger i rätt hårt..
av perhall
rosenlorden skrev:Är det tack vare denna dubbelkopplings-teknik de specat den till bara 2cl mer än med manuell? Och stämmer detta i praktiken?

Vore ju kul, då jag gillar "flytet" mer i momentomvandlar lådor än dom mer "råa" dubbelkopplingslådorna som slänger i rätt hårt..
Helt klart mjukare med momentomvandlare, gillar inte att åka taxi-Passat som slår i växlarna... men Audis DSG7 växlar rätt mjukt.

Men jag tror att alla nykonstruktioner nu för alla märken har ung samma förbrukning manuell som automat, för BMW är den t o m genomgående lägre (har inte kollat alla, men alla de modeller jag läst om har haft lägre förbrukning med momentomvandlarautomat)
PH
Ac kyler ojämt samt missljud

Hejsan! Jag har en v60 d5 2012a som acn kyler d&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]

Satt ditt voltmätaren och USB uttaget ig&arin[…]

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]