Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då var det dags för ännu ett dieselvärmar problem!

Har använt mig utav dieselvärmaren nästan dagligen i ca 2 månaders tid nu utan några som helst problem.
Problemet kom igår. Fläkten i värmaren startar som den ska, men brännaren startar inte samt bränslepumpen startar inte heller. Men den går programmet ut och kupéfläkten går hela tiden med, den säger inget annat i infodisplayen mer än att bränslevärmaren är aktiv.

Någon som har någon idé på vad det kan vara? Bytte överhettningsskyddet på brännaren förra året.

Med vänlig hälsning Emil
mbc skrev:Hade liknande problem förra året.
Tempgivaren i värmaren var felet, bytte och sen har den funkat.

Funderade på något sådant. Vet du vad den givaren känner för temperatur? Är det temperaturen ute eller på värmaren? Givaren jag bytte förra året kände ju värmen i brännaren. Tid är iaf bokat fredag nästa vecka så får vi se vad verkstaden säger. Hopplöst att ligga ute och jobba så man bara har fredagar till att lämna in bilen.
Larzan skrev:Kika o sniffa vid höger bakhjul om det är fuktigt av diesel eller droppar.
Fick byta min pump m förvärmare förra året.

Varken kände eller luktade något nu när jag var ute. Det får vara till verkstan ;)
av mbc
Den känner av vattentempen i värmaren, talar om för datorn att vattnet är kallt så den ska starta värmaren och stänga av den när det är tillräckligt varmt.
Den givaren du säger att du bytte är en annan, den bryter värmaren om den blir överhettad.
Min betedde sig precis som din.

Kolla denna tråden, där finns bild på både tempgivaren och överhettningsskyddet.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=7147
Pratade med verkstaden nu. Dom säger att värmaren påstår att vattentempen är 99 grader, när den faktiska tempen är 23 grader i motorn. Dom var inne på att byta styrenheten till värmaren då dom säger att den är kass.
av mbc
basberoende skrev:Pratade med verkstaden nu. Dom säger att värmaren påstår att vattentempen är 99 grader, när den faktiska tempen är 23 grader i motorn. Dom var inne på att byta styrenheten till värmaren då dom säger att den är kass.
Precis som min och jag bytte tempgivaren i värmaren.
mbc skrev:
basberoende skrev:Pratade med verkstaden nu. Dom säger att värmaren påstår att vattentempen är 99 grader, när den faktiska tempen är 23 grader i motorn. Dom var inne på att byta styrenheten till värmaren då dom säger att den är kass.
Precis som min och jag bytte tempgivaren i värmaren.

Japp han erkände när jag hämtade bilen att han hade haft fel angående tempgivaren. Men det blir nästa veckas jobb
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]