Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milfshake
När jag ställde TS fråga till Volvo verkstad fick jag ett skarpt nej! Han blev också väldigt förbluffad när jag sedan berätta att besiktningen hade bromsat den i rullar för FWD, och uppmana mig till att undvika detta nästa gång.
Enligt hans ska AWD bilar testbromsas på vanliga vägar.

Bara några dagar senare märkte jag att min oljepump till haldex rasat då bilen spann på framhjulen vid blött väglag. Jag vet inte om det har någon koppling till bromstestet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
milfshake skrev:När jag ställde TS fråga till Volvo verkstad fick jag ett skarpt nej! Han blev också väldigt förbluffad när jag sedan berätta att besiktningen hade bromsat den i rullar för FWD, och uppmana mig till att undvika detta nästa gång.
Enligt hans ska AWD bilar testbromsas på vanliga vägar.

Bara några dagar senare märkte jag att min oljepump till haldex rasat då bilen spann på framhjulen vid blött väglag. Jag vet inte om det har någon koppling till bromstestet.
Fortfarande, varför skulle det vara skadligt att bromsa en Haldex AWD på bromsrullar??? Kan någon förklara.

Enligt Haldex själva är ju en av fördelarna med deras AWD att den vid bromsning kopplas AWD,s ur fullständigt och blixtsnabbt så ABS/DSTC kan bromsa varje hjul individuellt utan att de är sammankopplade.

Någon måste ju ha fel här, hur ligger det till.......
av joelf
VolvoB20 skrev:Kan någon förklara detta i detalj.

1. Fördelen med Haldex ska ju vara att så fort man bromsar kopplas 4WDn ur blixtsnabbt och varje hjul bromsas individuellt med ABS/Stabilitet, det ska ju vara den stora fördelen med Haldex mot bilar som har konstant 4WD som subau och quattro. Varför behöver man då slå av tändningen under bromsningen ?

2. Vad kan skadas under bromsprovet som bara är några sekunder, Värms kopplingen upp snabbare under de få sekunderna man står på rullen än om man kämpar med att dra upp ett tungt släp med fullgas när hjulen har olika bra grepp och slirar olika fort. Även en gammal visco borde ju ha samma uppträdande ? En 2.5T motor utvecklar ju 150.000 Watt på fullgas, det borde ju kunna fresta viscon om någon axel slirar vid start,

Nyfiken ....
1. Mycket riktigt men när besiktningsmannen släpper bromsen och gasar och framhjulen är på rullarna som roterar slår haldexen i och bilen tar en hopp, samma under inledningsfasen när rullarna drar "igång" innan besiktningsmannen börjat bromsa, därför ska tändningen vara AV!

2. Dels så kan saker skadas vid det ganska abrupta ingreppet när du släpper bromsen (hylsa och vinkelväxel), dels så blir det lite farligt när bilen hoppar av rullarna.

Dessutom om haldexen lägger sig i får man ju felbromsvärden då den hjälper till att bromsa de hjulen som är på rullarna.

Här kommer en liten film på min gamla 03 som är på rullarna.

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joelf skrev:
VolvoB20 skrev:Kan någon förklara detta i detalj.

1. Fördelen med Haldex ska ju vara att så fort man bromsar kopplas 4WDn ur blixtsnabbt och varje hjul bromsas individuellt med ABS/Stabilitet, det ska ju vara den stora fördelen med Haldex mot bilar som har konstant 4WD som subau och quattro. Varför behöver man då slå av tändningen under bromsningen ?

2. Vad kan skadas under bromsprovet som bara är några sekunder, Värms kopplingen upp snabbare under de få sekunderna man står på rullen än om man kämpar med att dra upp ett tungt släp med fullgas när hjulen har olika bra grepp och slirar olika fort. Även en gammal visco borde ju ha samma uppträdande ? En 2.5T motor utvecklar ju 150.000 Watt på fullgas, det borde ju kunna fresta viscon om någon axel slirar vid start,

Nyfiken ....
1. Mycket riktigt men när besiktningsmannen släpper bromsen och gasar och framhjulen är på rullarna som roterar slår haldexen i och bilen tar en hopp, samma under inledningsfasen när rullarna drar "igång" innan besiktningsmannen börjat bromsa, därför ska tändningen vara AV!

2. Dels så kan saker skadas vid det ganska abrupta ingreppet när du släpper bromsen (hylsa och vinkelväxel), dels så blir det lite farligt när bilen hoppar av rullarna.

Dessutom om haldexen lägger sig i får man ju felbromsvärden då den hjälper till att bromsa de hjulen som är på rullarna.

Här kommer en liten film på min gamla 03 som är på rullarna.

Ok, jag förstår vad du menar, men det där måste ju vara en "fis i rymden" i belastning om man jämför med när jag kör uppför en brant backe med mitt 2-tons släp bakom och det omväxlade är isfläckar och torr asfalt så det ömsom spinner och ömsom greppar till på oilka hjul. Eller tänker jag fel nu ?
Användarvisningsbild
av apersson850
Mmm, jag trodde rullarna startar automatiskt så fort avkännarröret mellan rullarna trycks ner av hjulen. Oavsett om tändningen är till eller ej.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det kanske finns, men så har det i alla fall inte varit tidigare. Då startade rullarna automatiskt när den lilla rullen mellan de två stora trycktes ner av hjulet på bilen.
Användarvisningsbild
av Mabuse
apersson850 skrev:Det kanske finns, men så har det i alla fall inte varit tidigare. Då startade rullarna automatiskt när den lilla rullen mellan de två stora trycktes ner av hjulet på bilen.
Det verkar variera. I Hallsberg, inne i hallen startar de automatiskt. Där kör de förbi med min bil och gör bromsprovet i en ny sidobyggnad där bromstesten startar och stannar med tidsfördröjningar så man hinner stänga av motorn.
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]