Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Cart
Hej alla glada.

Jag köpte min V50 hos Bilia på Segeltorp av en XY. Denna "duktiga" säljare fick mig även att köpa ett service avtal på tre år.
Nu har två av dessa tre år gått och när jag ringde för att boka min andra service säger serviceteknikern att Bilia även rekommenderar att byta bromsolja. Dock täcker inte serviceavtalet det!?
När jag vände mig till XY som jag ju gjort affären med fick jag följande svar:
Serviceavtalet är heltäckande förutom bromsar och bromsvätska som det inte täcker, det står även i villkoren.

Bilar kommer jag köpa även i framtiden, men aldrig av bilia och inte på segeltorp.

Tack för ordet.

Tog bort namnet på säljaren... /Brainy
Användarvisningsbild
av sura56
Vad är problemet?
Läste du inte avtalet innan du skrev på
Användarvisningsbild
av crumpets
Bromsvätska står inte med i serviceintervallet, alltså kan du strunta i det och bilen är ändå fullservad på pappret. Att byta den är mer en rekommendation. Inget konstigt.
av KARDOX
Hur kan du gå ut med säljarens namn och arbetsplats? Moderator vänligen censurera, det framgår att TS har brustit när han skrev på.
Användarvisningsbild
av Jensen
Cart skrev:Hej alla glada.

Jag köpte min V50 hos Bilia på Segeltorp av en Andre. Denna "duktiga" säljare fick mig även att köpa ett service avtal på tre år.
Nu har två av dessa tre år gått och när jag ringde för att boka min andra service säger serviceteknikern att Bilia även rekommenderar att byta bromsolja. Dock täcker inte serviceavtalet det!?
När jag vände mig till XY som jag ju gjort affären med fick jag följande svar:
Serviceavtalet är heltäckande förutom bromsar och bromsvätska som det inte täcker, det står även i villkoren.

Bilar kommer jag köpa även i framtiden, men aldrig av bilia och inte på segeltorp.

Tack för ordet.
Låter i min värld helt galet att du först är nöjd med säljaren och Bilia, för att 2 år senare och
en rekommendation om bromsvätskebyte stå här och totalsåga Bilia Segeltorp ?????????????
av 9070
Vad kostar bromsoljan, med byte? Runt 900? Inget man ska gnälla över om det inte ingår i serviceavtalet. Som sagt var, detta står ju i avtalet, som DU skrivit på. Dumt o hänga ut en person som inte gjort något fel!
av Cart
Ok, klantigt att hänga ut en person. Jag ber om ursäkt. Jag menar det.

Poängen med posten är att andra som är på väg att köpa nya bilar inte ska lita på vad säljaren säger. Oavsett vad säljaren säger.
"Service avtalet täcker allt, du behöver inte tänka på något". Sedan två år senare få en merkostnad och hänvisning till en punkt på baksidan av papper nummer 5.
Och jag håller med er alla, fy fan vad klantigt att inte läsa igenom allt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Nja, alltså. Säger säljaren att det verkligen inte är något att tänka på uttryckligen så ska man ju inte behöva lusläsa allt. Men! Bromsvätska är fortfarande inte egentligen en fast servicepunkt och du skulle kunna säga nej till den. Verkstaden kan bara rekommendera det, men du får stämpel i serviceboken även om du säger nej. Därför blir det ju en liten gråzon.
Användarvisningsbild
av bem
Men man har ett eget ansvar att läsa även det finstilta,
Inte bara i detta fall utan i alla fall man avtalar nåt där det i avtalet finns finstilt text.
Går du ej med på vad som står i det finstilta så bör man ej skriva på.
Man skall nog inte alltid lita på allt en säljare säger som sagts. Det är väl sällan så bråttom när det gäller t ex ett serviceavtal att man inte i lugn och ro hemma kan läsa igenom avtalet och har man frågor därefter får man reda ut det innan man skriver på.
Just när det gäller "affärer" är det sunt att vara kritisk som köpare utan att för den skull vara otrevlig eller nåt sånt.
Ibland hinner man förstås inte läsa det finstilta men ändå skriva på.
Hur många har läste det finstilta om man hyr t ex en hyrbil, släpkärra eller nåt på en mack sov och det står folk i kö bakom i kassan?
Bara krafsa ner sin kråka och hoppas på det bästa oftast...
/Bo
Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]