Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Desmodue
SvenB skrev:Jag ifrågasätter det "vettiga" med att koppla bort strålkastarspolare. Enda anledningen verkar vara att spara spolarvatten och därmed pengar. Hur mycket pengar sparas?
Kanske inte pengar men irriterande att behöva fylla på då det tagit slut så fort.
Miljön kan kanske någon säga.
av Desmodue
Toson skrev:Aha!!? "gooose", får man alltså inget "felmeddelande" själv, utan bara när verkstan kollar igenom felkoder vid t.ex. service? Hur som, det funkar hur bra som helst, då jag spolat flera ggr nu i slaskvädret och strålkastarna inte hunnit bli det minsta skitiga. Har säkert sparat flera liter dyrbar spolarvätska.
Kommer det upp i en felkodsläsare som man t.ex. köper på Biltema? Förslag på sådana kodläsare mottages med tacksamhet, då jag ändå funderat på en sån, men inte hittat några bra och seriösa tips om vad man ska ha till en sån här Volvo???
//Toson
Sök på OBD och Torque här på forumet.
Läsaren köper du på Kjell och Torque laddar du ner till din smartphone och den kanske även finns till frukttelefonerna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag vill helst slippa strålkastarspolarna på sommaren för att de skitar ner bilen så dant om man skulle behöva spola rutan lite för att få bort vägdamm. Bilen inkl. strålkastarna är aldrig smutsig så det förslår på sommaren. På vintern med snö, salt etc. kan det va en vits att ha kvar spolningen (till och med dumt att ta bort den). Det här tipset med säkringen är nog något jag kommer anamma en montering/demontering av vid vinter/sommardäcksbytet.

/Martin
Användarvisningsbild
av SvenB
Desmodue skrev: Kanske inte pengar men irriterande att behöva fylla på då det tagit slut så fort.
Jo men det kollar man ju varje gång man skall ut och åka tillsammans med motorolja och kylvatten. Det ingår väl i "förberedelser före start" när man samtidigt går runt bilen och kollar att alla lampor fungerar? :roll:
Användarvisningsbild
av Toson
Den övervägande anledningen var ju inte att spara spolarvätskekostnad, utan att det spolar i onödan och är irriterande samt gör slut på onödigt mycket vätska, då man kan ha bättre nytta av den till rutan. Speciellt då dagtid när strålkastarna bara är till för "att synas" och sikten behövs. Visst är det i vissa lägen helt nödvändigt att spola strålkastarna på natten OCH kunna se bra genom rutan, men har man "spolat slut" för att det spolat "för mycket i onödan" på strålkastarna, så står man utan både för sikten och ljuset rätt vad det är, även om man är noga med att hålla behållaren fylld innan man startar.
Verkar som tillverkarna insett att det går åt mycket vatten då behållarna ökat i storlek sedan man började med strålkastarspolning och man hade separata behållare i början så dom inte skulle påverka varandra, men det var ju bara ett par liter i varje också.
Föredrar att själv kunna bestämma när det ena eller andra ska spola!
//Toson
av Desmodue
SvenB skrev:
Desmodue skrev: Kanske inte pengar men irriterande att behöva fylla på då det tagit slut så fort.
Jo men det kollar man ju varje gång man skall ut och åka tillsammans med motorolja och kylvatten. Det ingår väl i "förberedelser före start" när man samtidigt går runt bilen och kollar att alla lampor fungerar? :roll:
Shure!
Men ändå irriterande, att kolla hjälper ju inte om det ständigt är tomt eller hur?
Det är inte vetskapen utan åtgärden man vill slippa utföra så ofta.
det finns ju en varningslampa mer kan du inte kolla utan att lossa innerskärmen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om du så smilyn förstår du att jag skämtade. Jag blir också irriterad när lampan tänds. Jag vet inte på denna bilen, men på förra räckte det ett bra tag efter lampan tändes. Jag råkade aldrig ut för att det tog slut innan jag kom hem. Men att lampan tänds slipper man inte ifrån ändå, fast kanske inte lika ofta. Jag vet att man inte ser behållaren, men jag fyllde alltid på när jag var under huven hemma.
Användarvisningsbild
av Toson
Har minne av en enklare "adapter" som bara sätts in på säkringens plats och man får en säkring hängande i ett par kablar någon dec utanför. Att användas vid felsökning o.d. Det är länge sen, så var det var nånstans finns inte kvar i minnet, men nån kanske har sett.
Den går ju sen att "dra vidare" och koppla in en strömbrytare, så man får fjärreglerat.

Kan den här vara nåt http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ter-p48400 Om man hittar en bra lättanvänd programvara för en "surfplatta" som är lätt att ha med???

//Toson
av Desmodue
SvenB skrev:Om du så smilyn förstår du att jag skämtade. Jag blir också irriterad när lampan tänds. Jag vet inte på denna bilen, men på förra räckte det ett bra tag efter lampan tändes. Jag råkade aldrig ut för att det tog slut innan jag kom hem. Men att lampan tänds slipper man inte ifrån ändå, fast kanske inte lika ofta. Jag vet att man inte ser behållaren, men jag fyllde alltid på när jag var under huven hemma.
Sårry.
Jag råkade nyligen ut för att högtrycksslangen till ena spolaren hade legat och skavt ett litet hål i sig själv, då gick det ännu snabbare att bli av med vattnet eftersom allt åker ut, även till rutan, så jag är rätt trött på spolarna. Man kan bara köpa slangen som ett kit och man måste demontera hela fronten på bilen för att byta.
Nu löste det sig med lite Plastic Padding med fibrer i och ett par tusen mindre fattig.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]