Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malish
Vart sitter relät till Farthållaren på 855 GLT -97?
Min farthållare funkar inte så tänkte börja felsöka så smått, och en bra start är väl att kolla säkringar och relän.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej, farthållaren är en av de få saker på en -97 som fortfarande ger blinkkoder om du kan koppla ihop en enkel läsare (den med en diod och en brytare)
När farthållaren fungerar visas "hastighet ej över 35 km/h", kan vara bra att veta om du kommer så långt.
av Malish
Har läst felkoder och får absolut inget på farthållaren, det enda jag fick var katalysatorn men det är åtgärdat (visade sig vara ett skarvrör precis bakom bakre lambdasonden som glappade och drog in tjuvluft till lambdasonden)
Användarvisningsbild
av taxi
Du kanske använt en läsare som bara fixar motorstyrning?
Men det är gratis att titta på saker, så jag bråkar inget om din felsökningsteknik :D
av Malish
Jag har använt mekonomens Autodata.
den har funkat på alla andra volvo modeller jag kollat iaf.
och då även 850.

men vad vet jag, kanske tar den inte farthållaren?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Man kan INTE läsa farthållaren med en felkodsläsare, inte ens vol-fcr. Det är BARA* blink-diod som fungerar. Det står t om i vol-fcr om man väljer farthållare i menyn.

*volvo har säkerligen någon specialutrustning som läser blink-koderna också, men det är inget man springer och köper som en vanlig svenson direkt.
Användarvisningsbild
av taxi
Se där ja, 24 kronor på Biltema låter inte så dumt nu.. För en hemmabyggd blinkläsare alltså. Som dessutom kan användas till ECC, både för kodutläsning och kalibrering.
av chrillew
Reläet sitter bakom plastskydden i säkrings hållarrn i motor utrymmet, oftast orangefärgat, 101-102 hette de väl? Jag bytte de relät när min farthållare funkade en gång lite då och då. Men inga felkoder, gick inte utläsa. Så prova där. Annars kan du bygla i relä hållaren för att se om vacumpumpen går.
Mäta kontakten i spaken!
Användarvisningsbild
av Perra83
Det sitter vakumbrytare på broms och kopplingspedal. Dessa kan komma ur läger och då fungerar inte farthållaren.

Kolla även vakumslangen som går från vakumpumpen som sitter under batterihyllan och kommer fram i kupén ovanför pedalerna upp till vänster. Någon gummikoppling kan ha gjort sitt efter alla år.

Relät sitter nedanför vindrutan där säkringarna sitter, du får skruva bort locket för att komma åt reläna.
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]