Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xuri
mhunter skrev:Först å främst, vad menar du med att "mosten lyser"?
MOST är ett nät. Menar du att du ser ljus i fiberkontakterna?
Inte säkert det är ICM som felar, kollat av felkoder?
Sök på mina case om ICM. Har repat mostnät etc.

bilen köptes med pajj stereo, å efter att ha lustläst internet kostaterade jag att icm var pajj (de hade även liljas bil i växjö konstaterat) å började då härja med icm fram å tillbaka med lödkolven :P den bara lös 1 sek om man tryckte på powerknappen sen vart de svart, de gick fortfarande å ändra volym osv dock men allt annnat var dött.
efter lite lödning så fick jag i alla fall Mostkontakten bak på icm att lysa, vilket den inte gjorde innan lödkolven hade användts.
fick dock inget mer liv i den å lämnade på firma, dom bytte nån kompent å har lekt med lödkolven dom också å fick bara tillsvar från dom att dom inte kunde lösa felet.

Köpte ny icm å monterade igår dock behövdes de mjukvara för å ens kunna starta skiten så den blev programerad på volvo idag med ny icm å felet kvarstod........... av nån anledning så skickar inte REM ut spänning till min antenn, med remtjuvkopplat så lirar stereon med ny icm...
fan va trött jag blir nu om de inte var ICM som var första felet, å varför firman sa att dom inte kunde repa den :S

hunter jag är i dina trakter nu i gustavsbergs å jobbar men min gamla polare har bilen på volvo å ska väl slå ett getöga på den i morgon igen.
ska kolla om min gamla icm är hel å ajg kan lämna tillbaka den nya, segt om jag får slänga nästan 6 papp i onödan :P
av Xuri
gooose skrev:Har du art nr på denna del ???

//Gooose

Jag ska be fru kolla upp vad de står för nr på kvittot! jag är inte hemma för tillfället

Mvh
av Xuri
Ska jag lägga upp bilder på kallödningarna i icm som jag hittade eller?

å även vilken kompontent som jag vet byttes av "firma" i den?

har vad jag tror är högupplösta å bra korta hemma på datorn. tagna med förstoringsglas å systemkamera :lol:
av Xuri
Xuri skrev:
gooose skrev:Har du art nr på denna del ???

//Gooose

Jag ska be fru kolla upp vad de står för nr på kvittot! jag är inte hemma för tillfället

Mvh

31300457 är artikelnr!

detta är till en xc90 2.5t årsmod 04 med matrix å stora ljudet, rti å hela faderullan
Användarvisningsbild
av gooose
Tack då skall jag kolla ifall detta är en sådan polarn behöver
Är ju aldrig fel när delar blir "lite" mindre kostsamma

//Gooose
av Xuri
Bild

ALLA dom 3 främre stiften såg liga risiga ut, lite skämmigt med kallödningar i en styrenhet för 8papp! bättre kan volvo :p
av Xuri
lite blandat hur ICM ser ut invändigt

har kollat över bilderna å kan bara se en komponten som är bytt i den, den kompontent jag var å lödde på så misstänker de är "standard" fixen man gör i dom för att dom ska funka igen.

20 min med lödkolven å material för 50kr typ..

Bild
Bild
Bild
av XeptiQ
Lånar tråden lite :)

Är så att jag kör en V70 -08 och min ICM leker jävel också, är så att den kan vara död i 1 vecka typ, händer att den är död i någon dag sen hoppar den igång och radion spelar kanske mellan 5min till 4 timmar och ibland dagen efter. Men vart inte bara de problemet jag fick, blev så att min PAM krakulerade med men har nu fått den bytt och ny mjukvara på den, men trodde att ICM med skulle vakna till liv med nya uppdateringar men icke..

Vad är bäst att göra?
Lämna till någon eltokig snubbe som kan löda?
Köpa begagnad på bildelsbasen för 2 lapp och åka volvo för mjukvara?

Är inte så hajj på att löda själv eller den kunskapen men vill ha igång skiten...

Mvh
av Xuri
XeptiQ skrev:Lånar tråden lite :)

Är så att jag kör en V70 -08 och min ICM leker jävel också, är så att den kan vara död i 1 vecka typ, händer att den är död i någon dag sen hoppar den igång och radion spelar kanske mellan 5min till 4 timmar och ibland dagen efter. Men vart inte bara de problemet jag fick, blev så att min PAM krakulerade med men har nu fått den bytt och ny mjukvara på den, men trodde att ICM med skulle vakna till liv med nya uppdateringar men icke..

Vad är bäst att göra?
Lämna till någon eltokig snubbe som kan löda?
Köpa begagnad på bildelsbasen för 2 lapp och åka volvo för mjukvara?

Är inte så hajj på att löda själv eller den kunskapen men vill ha igång skiten...

Mvh
gör en ordentlig felkod först så du vet att de är ICM som är fel, i denna xc90in så var huvudfelet att en säkring i rem hade gett sig å då fick inte antennstyrenheten spänning å då lirade inte icm..
Så felsök först så du är helt hundra på icm.
Ny är svindyr, skroten kostar ex antal tusen + progamering.
som jag ser de...
Den du har är trasig, dvs antingen försöker du själv eller lämnar bort den å se fall nån annan kan fixa den (inte säkert) dvs några kronor i felsökning.
eller så köper du begagnad på skroten å betalar direkt :p

skruva bort enheten öppna upp den å kolla lite i den men var försiktig för statisk elektricitet, ser du inget fel så be nån kompis me kanske mer el-erfarenhet å kolla över den, vet du/ni inte vad ni gör så titta bara utan åtgärd å ser ni inget kan du ju prova å skicka iväg för rep?

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]