Moderator: Moderatorer
Rådlös skrev:Nåja, kunnig och kunnig. Informerad i alla fall.JO jag tänkte nästan de. tack i alla fall!
Nu är det så att det är mycket enklare att du har ett kopplingsschema och följer det. Då ser du själv vad som är logiskt eller inte. "Om jag har 12 volt vid denna punkt A, så bör jag ha det här vid punkt B också". Så får du gå tillväga. Det är annars väldigt svårt att sitta här vid en datorskärm och peka på eventuella fel i din bil. Kopplingsschema brukar finnas i verkstadshandböckerna. I alla fall dom som är av lite bättre klass.
sicnarf skrev:Har du verkligen hallgivare i fördelaren? Och den har du bytt? Jag undrar om du inte har en vevaxelgivare istället och det är den som kan vara kass?Ja eller vevaxelgivare? har alltid hört att de heter hallgivare, den sitter nere under fördelaren mellan sprängkåpan och blocket. den har jag bytt. Hade faktiskt hem en identisk 740 -90 häromdagen som fungerar och testade alla mina delar på. även databoxarna, och allt fungerade. Så nu har jag mellan 3-4 uppsättningar med elkomponenter eller vad vi nu ska kalla det som jag vet fungerar :)
Rådlös skrev:Ja! Du har en vevaxelgivare. Det är ju en årsmodell -90. Om vevaxelgivaren är trasig så kommer det varken bränsle eller tändgnista.Jo exakt. Har alltid fått höa att det heter hallgivare, men sak samma, jag menade vevaxelgivare och den är utbytt! :) Har kollat felkoder fleragånger. Lite märkligt för första gången jag kollade så fick jag fel på LMM. Enda felkoden jag fick, och har som sagt bytt den. Nu när jag har testat så får jag inga felkoder alls längre...
Du har också en diagnosbox. Läs av den till att börja med.
alsunna skrev:hade vad jag tycker är exakt likt problem, på min var det kortslutning i varvräknaren som gjorde att gnistan blev åt helvete. kan ju va värt att testa byta instrumenthus :) varvräknaren räknar ju på tändimpulserna så :)Åfan!? De har jag aldrig hört talas om men det är ju enkelt att byta så ska absolut testas! :D
jaka skrev:Hej!nej de har jag inte gjort. men med tanka på att bilen gick och sedan blev sämre så att gnistan tillslut försvann så känns det ju inte som att det har nåt med saken att göra. Eller? Har blivit helt vilsen av allt skruvande så vet inte vad jag sysslar med längre haha
Har du kollat tändningen?
https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]