Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har inte bytt ännu, men varit och "provlossat" alla 4 låsmuttrarna, ifall jag skulle bli tvungen att uppsöka verkstad för att lossa dom. Då upptäckte jag också att en vanlig mutter hade tappat kromhatten. Jag har som tur är några hela muttrar liggande sedan förra bilen.
Användarvisningsbild
av Bosa
Det är lite lustigt att på våren åker många med vinterdäcken monterade långt in i Maj pga att det kan ju fortfarande komma snö, sen att det kan vara runt +20 ute, knappt nån tjäle kvar och att eventuell nederbörd antingen kommer i form av regn eller försvinner på kort tid tas inte med i beräkningen. Däremot på hösten när det är minusgrader mest varje natt, tjälen har börjat sätta sig och nattfrosten ligger kvar i skuggpartierna om dagarna så sätter man inte på vinterdäcken av anledningen att det kommer nog ingen snö än. :D

Vet inte varför många tänker på detta viset, de kanske inte vill slita på vinterdäcken i onödan men det lär slita mindre på däcken på hösten än våren så det kan inte stämma heller. Fåfänga kanske då sommarfälgarna i regel är lite trevligare än vinterns fälgar.

Snön lyser för övrigt med sin frånvaro här trots att det lovades dryga decin, dock halkigt fläckvis så det smattrar om däcken på de flesta bilarna häromkring. :)
Användarvisningsbild
av vetten
Bosa skrev:Det är lite lustigt att på våren åker många med vinterdäcken monterade långt in i Maj pga att det kan ju fortfarande komma snö, sen att det kan vara runt +20 ute, knappt nån tjäle kvar och att eventuell nederbörd antingen kommer i form av regn eller försvinner på kort tid tas inte med i beräkningen. Däremot på hösten när det är minusgrader mest varje natt, tjälen har börjat sätta sig och nattfrosten ligger kvar i skuggpartierna om dagarna så sätter man inte på vinterdäcken av anledningen att det kommer nog ingen snö än. :D

Vet inte varför många tänker på detta viset, de kanske inte vill slita på vinterdäcken i onödan men det lär slita mindre på däcken på hösten än våren så det kan inte stämma heller. Fåfänga kanske då sommarfälgarna i regel är lite trevligare än vinterns fälgar.

Snön lyser för övrigt med sin frånvaro här trots att det lovades dryga decin, dock halkigt fläckvis så det smattrar om däcken på de flesta bilarna häromkring. :)

Kan bara hålla med där har heller aldrig fattat hur många tänker det är ju nu som man både är lite ringrostig med halkan som dessutom kan komma väldigt överraskande dessutom har jag fått lära mej att däcken mår bra av att få ruggas upp lite efter sommarförvaringen.
Användarvisningsbild
av Bosa
Ja det är nog viktigare idag än förut att åka lite asfalt innan snön med tanke på hur pass sajpade även dubbdäcken är idag, rekommendationerna man får är ju att både nya och beggade vinterdäck oavsett dubbfria eller dubbade bör köras på asfalt innan snön kommer för bästa grepp. Sen om det finns något vetenskapligt som stödjer detta låter jag vara osagt men rent logiskt så tycker iaf jag att det låter rätt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu har jag bytt till vinterhjul (dubbfria). Inte för att det är snö i antågande, utan för att jag var osäker på om jag skulle få loss allt. Jag har ju köpt denna bil begagnad och visste inte hur allting satt fast,eller inte. Det visade sig att mina farhågor till viss del besannades. Det visade sig, troligen för att bilen tidigare rullat i saltröken i Göteborg, att det blivit rostbeläggning som höll fast hjulen i navet. Tre hjul gick med motstånd att rycka loss. Men det fjärde fick jag ta hjälp av ett spett att få loss. Samtliga hjulbultar, utom låsbultarna, satt som berget och lossade med en smäll. Nu är det aluminiumpasta runt naven, och "nya" hjulmuttrar där konan inte rostat fast. För det är väl inte så numer, att hjulmuttrarnas kona skall sitta fast utan skall kunna snurra som tidigare?
av llesrof
Funderar på om det är läge att byta hjulbultarna efter att de suttit tokhårt ett par gånger för mycket? Kompisen brukade dra sina allt vad han pallade och till slut pajade gängorna så ett hjul for av i en kurva.
Användarvisningsbild
av joel80
Suck.. väldigt många som tror att ju hårdare de sitter desto bättre. Man ska inte dra åt speciellt hårt, men däremot försöka se till att kontrolldra efter 10-15 mil.

Jag skaffade mutterpicka med ställbart moment förra säsongen.. :) Så nu blir det rätt..
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag drar åt mina så att de sitter ordentligt men jag ställer mig inte och hoppar på skaftet som vissa verkar tycka behövs.
Kontrolldra gör jag nästan regelbundet första veckan för att andra veckan mer vara 100% säker. Min far som hobbymeckat med sina bilar hela sitt liv fick för några år sen se hur ena hjulet susade förbi när han nyligen bytt till vinterfälgar så jag tar inga risker. :D
Användarvisningsbild
av Allinug
Typisk höstdag med regn idag. Än är det långt kvar till vinter. :)
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 190

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]