Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
210 hästkrafter. Har aldrig använt mer än hälften.

Nedhissningsbara rutor i bakdörrarna. Kör dem ned och upp ett par gånger om året bara för att de inte skall becka ihop.

Hållare för PET-flaska för baksätespassagerare. Har aldrig använt den. Tror inte den veka konstruktionen håller för en flaska.

Handtaget i aluminium mellan framstolarna. På sommaren bränner man skinnet av sig på det och på vintern fryser skinnet fast på det.

Ledbelysningen är bra ute i farsans sommarstuga så att jag hittar fram till dörren på stugan. Ligger mitt ute i skogen och dör blir det möööööörkt.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:210 hästkrafter. Har aldrig använt mer än hälften..
Jag kör just nu en DRIVe 1,6D på en tjänsteresa och inser att jag ofta utnyttjar mycket mycket mer än hälften av effekten i min 2,5FT när jag kör den. :mrgreen:

Maxeffekt i DRIVe är nästan precis hälften av maxeffekten i 2,5FT... :wink:
av WSAB
[quote="llesrof"]210 hästkrafter. Har aldrig använt mer än hälften.

Håller med! Löjligt med hästkraftshysterin tycker jag. Tycker till och med att min bil är onödigt stark.
Vid normal körning använder man inte så många hästar. Visst, vid omkörningar är det bra om dom går fort för säkerhets skull.
Min går tillräckligt fort med 136 hk. Tror jag skulle "överleva" i en D2 också.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns ingen hästkraftshysteri idag, bara bränslebesparingshysteri. Fokus har vänt 180 grader de senaste 5-10 åren.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är inte säker att jag håller med dig. Här på forumet tycker jag inte det verkar så. Det finns visserligen de som hänger upp sig på centiltrar, men de flesta skriver om att "optimera" så mycket som möjligt. (Polesrar, Rica o.s.v.). För inte så länge sedan var det mycket skrivande om de "svaga" Volvo som finns (1,6D, D2 1,8F, 2,0F), hur TRÅKIGA de var. Sedan det tråden handlar om, jag tror inte att det finns några "onödiga" tillbehör i något av Volvos "paket". När jag, ända till för någon månad sedan, åkte omkring i en 1,8F rynkade jag lite på näsan åt stora fälgar, keyless och sådant som jag tyckte var onödigt. Men sedan jag köpte nuvarande bil med just större fälgar och keyless, har jag ändrat uppfattning. Väghållning och körglädje är helt annat. Sedan att, som jag räknar med, bränsleförbrukningen är 2-3 cl större per mil får man ta med i beräkningen. För en normalbilist som kör 1 500 mil/år blir det en merkostnad på 600:-/år. Jag tycker det är värt det.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med Sven.. finns gott av båda delarna här.. (jag är medveten om att jag är en av centiliterräknarna.. :) ) I trådar där folk ber om råd inför köp dissar vissa mindre motorer rätt hårt, trots nyare bil, mindre mil och mer lulllull på de mindre motorerna är svaret alltid D5.
av WSAB
Du verkar köra en D2 nu? Den räcker väl till åt dom flesta? Kanske om man hänger på en tung husvagn,att det blir lite klent?

Annars så verkar det vara en hel del "pittmätning" här på forumet, när det gäller bilar.
T.ex. om någon är sugen på en T3, så rekommenderar man att ta en T4 i stället, fast att dom "extra" hästkrafterna kommer på varvtal som man i princip aldrig ligger på vid vanlig körning. Dom allra flesta brukar inte axxa 0-100km/t så många gånger?

T2 har ju fått kritik att den är alldeles för klen att frakta nån mellan punkt A-B, trots att man troligen inte har provat en?
Den har ju bara 120 hk på toppvarv, så det är bäst att välja T3 med 150 hk.
Användarvisningsbild
av sthlm
Trodde att folk skulle skriva blinkers, men folk kanske inte ens vet att det finns :D

Dimljus har jag faktiskt aldrig fattat meningen med även om det säkert finns en tanke bakom.
Hästkrafter kan man dock aldrig få för många till plånbokens stora sorg.
Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]