Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej.

Hjälpte en kollega att byta bromsskivor samt belägg i fram då ratten börjat skaka vid inbromsning.
Gjorde ordentligt rent på navens anliggningsytor, oken rengjordes/kollades upp att dom inte kärvade, dom nya skivorna tvättades rena ifrån rostskydd.

Bilen uppträdde till en början normalt (ca 2-veckor), men sedan började skakningarna komma tillbaka och är värre än innan bytet, han fick tydliga instruktioner att bromsa försiktigt den första tiden och det är jag ''nästan'' övertygad att han också gjort då han kör väldigt försiktigt rent allmänt och inte är någon rallykalle.

Har ni någon idé om vad som felar nu, bilen besiktades utan anmärkning en vecka efter jag gjort bytet ska ta en koll på bilen senare i veckan :???:
av rid54
Bes UA är ingen garanti för nånting (nästan). Jag skulle kolla hjullager och alla leder och om allt verkar OK, så tror jag att jag skulle kosta på en koll av framvagnen (hjulvinklar). Kolla även skivorna, om det skulle vara några olikheter utmed ytan, eller att det finns tecken på att det blivit onormalt varmt.
Främre hjullager samt yttre drivknutar även fjädrar och stötdämpare runt om byttes tidigare i somras och i samband med detta gjordes en hjulinställning.

Ska som sagt var kolla över lite allmänt senare i veckan om det går att hitta något galet.
osla skrev:jag tror nog att nån av skivorna blivit skeva igen eftersom den slutade ett tag
Ja det är ju en möjlighet, även om skivor och belägg är försiktigt inkörda så kan det ju vara fabrikationsfel som stökar nu.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]