Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Har problem med luftning utav kopplingen. Har bytt växellåda m.m och köpte en bromsluftare på Biltema som inte fungerade särskilt bra. Var till en butik idag som sålde Luftman som Mekonomen gjorde tidigare (likadan). I alla fall, har säkert försökt 20 gånger utan att få den att ta tillräckligt. Använde ett däck med 1.2 kg i. Har fått den att ta lite hårdare men inte tillräckligt, går bara få i 1:an om man tar inte riktigt hårt vilket jag inte gör igen. Släpper man då upp kopplingen så rullar den iväg nästan på en gång = kopplingen tar inte tillräckligt?

Nån som har idéer på vad det kan vara som är fel?

Mvh!
Gjorde precis som han på denna sida gjorde: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3245769

När trycket är på och jag öppnar nippeln så sprutar det inte direkt olja utan det rinner sakta men säkert.. Under ett försök lät jag det trycka och rinna lite för länge vilket resulterade i att jag fick luft i hela systemet igen så jag fick göra om allt igen.

Tog för övrigt luft från ett löst däck men det ska väl inte göra någon skillnad än om man tar det som sitter på bilen?
av *pettson*
Nåt så enkelt som att det verkligen är rätt koppling som sitter på plats är kollat INNAN får jag förmoda.
Sen är jag nyfiken på vad det är, är det en higlift, eller en lowlift koppling som har monterats?
Bearbetades svänghjulet?
Sattes hävarmen i korrekt?
Slavcylindern, har den gått i korrekt och är den framförallt TÄT? Så den inte slutar jobba innan den nått ändläge.
Ovanstående frågor är för att elliminera att det är något annat än luft.
I övrigt är det totalt värdelöst att försöka lufta ur en koppling, eller för all del en huvudbromscylinder om man inte gör på rätt sätt.
Eftersom luftbubblorna bara kan röra sej ur en huvudcylinder när pedalen rör sej så kan man alltså INTE lufta ur den med stillastående pedal.
Lägg däremot tryck på den och gör som när man inte har tryck. Tryck ned och låt någon öppna. Håll kvar. Stäng. Släpp pedalen. Börja om.
På så sätt får du ett bättre flöde samtidigt som du utför rörelserna så bubblorna kan flytta sej.
Bytte endast lamellplattan, till denna: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/lam ... 240mm.html

Samma diameter som på original, samt märke. Testade aldrig trycka på den på splinsen till lådan vilket kanske var dumt gjort men amatör som man är utgick jag ifrån att det skulle fungera.

Hävarmen sitter riktigt och slavcylindern går ut till sitt ändläge..

Om nu slavcylindern går ut till max, är det ingen idé att försöka lufta mer? Eller ska jag testa igen med luftman samt pumpa på pedalen?
av *pettson*
christofferbmw skrev:Bytte endast lamellplattan, till denna: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/lam ... 240mm.html

Samma diameter som på original, samt märke. Testade aldrig trycka på den på splinsen till lådan vilket kanske var dumt gjort men amatör som man är utgick jag ifrån att det skulle fungera.

Hävarmen sitter riktigt och slavcylindern går ut till sitt ändläge..

Om nu slavcylindern går ut till max, är det ingen idé att försöka lufta mer? Eller ska jag testa igen med luftman samt pumpa på pedalen?
Så kortfattat: Du bytte lamell utan att fixa till tryckplattan och utan att fixa till svänghjulet. Och nu tycker du alltså kopplingen tar lite galet?
Det lär förmodligen knappt förändras då gamla kopplingen brukar vara highlift och dom nya lamellerna är lowlift. Det blir tokigt hur du än gör.
Kopplingar byts endast i hela satser då det blir produktförändringar som, om man inte vet skillnaderna, inte ska blanda.

Jag är plötsligt inte alls säker på att du har någon luft alls kvar i systemet...

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]