Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SA4AQS skrev:Jo men det är skit kul och bo hemma med mamma och pappa ute i skogen och vara student utan jobb med ynka 2500kr/månad som ska räcka till hyra, mat, kläder mm sen kommer bilprovningen och sparkar en i pungen.
Hade ju varit bra om dom hade student pris som på många andra saker.
Roligt eller inte. Faktum är ju att man får anpassa utgifterna efter inkomsterna, och med 2500 in så är väl svaret att du inte har råd att ha bil i så fall.
Den bistra sanningen helt enkelt.
SA4AQS skrev: Hade ju varit bra om dom hade student pris som på många andra saker.
Och pensionärsrabbat och flerbarnsrabatt. Jag tror att det finns grupper som inte ens unnar sig ha bil, trots att de behöver det lika väl som de studerande. Jag tror vi skall akta oss för att ställa grupper mot varandra. Rabatter skall vi ha på det som är livet nödtorft om vi skall ha några. För penionärer, och även för studenter sådana saker som kollektivtrafik och vård.
Variosboy skrev:
SA4AQS skrev:Jo men det är skit kul och bo hemma med mamma och pappa ute i skogen och vara student utan jobb med ynka 2500kr/månad som ska räcka till hyra, mat, kläder mm sen kommer bilprovningen och sparkar en i pungen.
Hade ju varit bra om dom hade student pris som på många andra saker.
Roligt eller inte. Faktum är ju att man får anpassa utgifterna efter inkomsterna, och med 2500 in så är väl svaret att du inte har råd att ha bil i så fall.
Den bistra sanningen helt enkelt.
Du går faktiskt är bara att sådanna här höjningar gör det svårare.
Camel skrev:
*pettson* skrev:Sjunker omsättningen så höjs priset bara. Kosingen ska in.
Huvudet på spiken! Just så är det. Precis som vissa politiker som höjer skatten så snart det fattas kosing...

Att just eftermarknaden hos bilbranschen lider av komplexa problem som hindrar konkurrens och fördyrar för konsumenten ärtyvärr verkligheten i Sverige. Skattetrycket är naturligtvis inte orsaken till detta, enbart arrogans. Däremot kan ett för högt skattetryck innebära att svenska bilmontörer i framtiden inte behöver montera några Volvo-bilar längre. Åtminstone inte i Sverige.
Inom bilindustrin är väl eftermarknad och service det enda stället där det finns chans till fina marginaler!? Det måste ju bli så eftersom biltillverkarna pressar sina underleverantörer så hårt att arbetstillfällena drivs ur landet. Om du är underleverantör till bilindustrin och inte går runt på att leverera till bilindustrin då måste du ju vara på eftermarknaden, där det finns chans till bättre marginaler.
Att Volvo PV går "knackigt" är inte brist på försäljning av bilar, utan en nedgående eftermarknad enligt en säljare. Det är på eftermarknaden den största delen av eventuell vinst genereras, enligt samma källa.
I våras talades det om mycket "ansträngd ekonomi" för Volvo PV. Vi får väl hålla tummarna för Volvo PV, så att vi även i framtiden får se Volvo-bilar på bilprovningen. Även Volvo-bilar tillverkade i Kina lär väl behöva besiktas på den avreglerade bilprovningen.

Jag har inte drabbats av någon prishöjning ännu, eftersom jag bokade och förbetalade besiktning hos Svensk Bilprovning före 1 oktober. Personalen på SBP är alltid väldigt trevlig och sist jag var där fick jag hjälp med att justera ljuset fram.
av *pettson*
Avreglering i all ära. Glamouröst måste det inte vara heller. Men motalas nya provning som ford/volvo håller i. Ja det är ett helt nytt kapitel för mej.
Kanske skulle jag ansöka om att få öppna en provning jag med. Medvetet valde jag det nya och jag känner mej tudelad av upplevelsen..
En lyft, ett skrivbord. En co mätare utanför. Bromsprovare på anläggningen bredvid. En snubbe som ger intrycket av förvåning att få se en riktig bil. Inte en handpåläggning. Å andra sidan fanns det några mejslar, inga bändjärn. Skakade framvagnen,, klarade inte ut kassa systemet. Godkände bilen.
Nu känner jag min bil utan och innan så där finns inga fel. Men den som åker dit osäker, den tycker jag synd om..

Edit.. fixade några fel i texten.. skrev i mobilen.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]