Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Varland
Som mitt första forumsinlägg här så måste jag be om hjälp :)
Fick detta mailet idag:
Morning ! har du ett tips på en sida där men kan se en sprängskiss på drivaxlar / Vxl låda över V70 ?

Har fått ett HÖGT lagerljud på höger sida,har bytt hjullager o drivknutar på bägge sidor, men dånar ändå.....

/ Pappa
Någon som har några ideér / sprängskiss?
Wups! La nog detta i fel tråd, tror inte den är nyare än 00.
Senast redigerad av 1 Varland, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
har tyver ingen sprängskiss.
det bästa vore väll att lysna varifrån ljudet kommer.
----------------

vem är du & varför får du mail om sprängskisser fårn nån annan, driver du en bilverksta?
av Varland
:)
Marcus heter jag, kör s60 numera. Vilket jag drömt om sedan länge!

Fick mailet från farsan pga han vet att jag varit med i diverese bilklubbar på nätet och jag har vid några tillfällen lagt fram för han hur bra och kul det är att så många som är intresserade av samma saker samlas på ett och samma ställe.

Så därför tänkte han kolla om jag kunde få fram detta antar jag.

Har varit medlem i:
svenska85x70klubben
x40nordic
svxc.se

Egen bilverkstad är låångt ifrån min nivå :) det mest avancerade jag gjort på mina bilar är att lacka ner dom och tagit bort hela strålkastartorkarsystemen :)
Användarvisningsbild
av CarMan
vad är det fär bil & årsmodell?
kanske lättare att försöka lösa problemet, än att få fram en sprängskiss (vad den nu skulle varapå? själva lagrets upp byggnad eller "var drivaxeln sitter") 8alltså hur insoomat?)
Användarvisningsbild
av CarMan
beskriv ljudet, är det svagt & låter lika oberoende hur man svänger, samt att det inte ökar nämnvärt i styrka vid högre fart. då ska du montera fjädergummin.
av Varland
Nix, måste ha en sprängskiss för att se hur man tar ut höger drivaxel ur vxl lådan.

Denna axel är lååång, därför finns ett stödlager monterat, detta lager har skurit..... Inget roligt !

/ Pappsen
av Varland
Lär vara en GLT... innan 00
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte sprängskiss du söker, det är hjälp med att demontera en drivaxel.

ta bort navskruven i centrum av navet.
lossa fjäderbenet från spindeln, ta även bort ABS-kabeln från sina 3 synliga färtpunkter.
lossa överfallet på stödlagret.
nu är axeln helt lös, bara att dra ut

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]