Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

abel1 skrev:ok tack för alla tips. Om jag ska mäta sonden hur gör man det?
Lambda sonden mäter du under tändspolen (på 740 sitter det där) bakom "fjädertornet". där finns ett kontaktstycke (finns flera) med två vita kablar och en svart med "gummitutta" som ligger utanfördet kontaktstycket. Drar du av"gummituttan" sitter där ett oisolerat flatstift som du kan mäta på. Med motorn varm och en volmeter inställd ett mätområde där du kan mäta 0 - 1 V ska visaren (siffrorna om du har digitalt) pendla mellan 0 och 1V. I praktiken ser du inte vad den pendlar mellan men nålen ska röra sig (siffrorna snurrar som en enarmad bandit). Står mätaren stilla (den står på 0,5V när motorn är kall) är sonden med all säkerhet kass, rör det sig, funkar den. Men man ser inte hur bra den funkar
abel1 skrev:Och de lutar åt att jag prövar en "fuling" och tankar i e85 före ombesiktningen, men hur mycket kan ja blanda? funkar 50/50?
Tankar du i E85 kan det hjälpa mot CO halten men troligen inte mot HC. Du bör nog inte hälla i mer än c:a 30%. Den blir svårkörd och svår att starta (i alla fall kall). Den får ju för lite bränsle.

Mvh
Lennart
abel1 skrev: sen kom jag på en sak till, vet inte om de har nått med saken o göra men bilen är lite svårstartad när den är kall (den startar alltid men man några sekunder) men när den är varm så startar den direkt....

MVH Anders
Att bilen blev svårstartad kall var ett problem som jag fick på min 240, och den hade aldrig varit svårtstartad förut, och det visade sig såsmåningom att vevhusventilationen var igensatt, trots årliga servicar. HC-värdet rusade i höjden av oljan som kommit i omlopp och inte förbränts.
När gjordes vevhusventilationen ren senast? Drar bilen olja?
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
Vevhusventilationen sitter som "en svart burk" under insugningsröret vid 3-an - 4-ans cylinder. En plastburk som det går slangar från ventilkåpan och till insigningsröret. Den ska samla upp olja som "flyger runt" i motorn och leda tillbaka det ner i oljetråget. Slangarna till insugningsröret som måste vara hela och rena annars "konstrar" tomgången. Är det tätt där någostans letar sig oljan ofta ut vid någon packbox i stället.
Lambdasonden sitter i katalysatorn. Men där kan du inte mäta något. Kabeln går "oskarvad" upp till kontaktstycket bakom "fjädertornet". Där kommer du åt att mäta. Jag "pratar" hela tiden om hur det ser ut på min 745-a. Det kan skilja till 940, men dom är ju "snarlika"

Mvh
Lennart

Edit, sitter på jobbet och skriver när tiden räcker till, så ibland ligger jag inte "i fas". nu hann SA4AQS emellan,men det "bjuder jag på". Vi menar ju samma sak
abel1 skrev: Ska kolla termostaten åxå för jag har åxå ett annat problem med bilen (som jag skrivit om i en annan tråd) och det är att det inte blir varmt i cupen, blåser bara kallt fast termostat mätaren står rakt upp.
Är termostaten inte ok kan det absolut ställa till det på besiktningen.

Dessutom, en bekant har berättat för mig att Volvos temp-mätare i displayen på äldre bilar som din är väldigt oexakt. De kan visa "varmt" redan vid 40-60 grader, så de är inget att lita på.

Kallstarta bilen, och kör med den tills mätaren börjar röra sig från kall: stäng av den, gå ut och känn på slangen till kylaren och själva kylaren. Den ska fortfarande vara kall om termostaten är ok. Är den ljummen läcker termostaten och motorn får inte upp temperaturen som den ska.
Visst kan man mäta signalen från lambdasonden, men i det här fallet kommer det inte att ge något. Lambdavärdet är uppmätt till mycket nära 1 – vilket betyder att lambdaregleringen och därmed sonden fungerar. Det kan helt enkelt inte vara på något annat vis. Med en trasig (eller urkopplad) lambdasond går bränslesystemet i "säkerhetsläge", vilket betyder helt andra avgasvärden. Katastrofala i jämförelse. Det är inte felet på den här bilen.

Halterna av koloxid (CO) och kolväten, (HC) stiger när förbränningen är ofullständig. I det här fallet var t.ex. CO-halten 0,5%, vilket är aningens över det tillåtna. Men den (inte jag) som var med på den tiden när bilarna hade förgasare tycker inte det är något anmärkningsvärt högt värde. En CO-halt på någon eller några procent (alltså ett antal gånger högre än gränsen för frågeställarens 940) är helt normalt på en förgasarmotor, som alltså inte har katalysatorrening. Det var normalt på precis samma motor när den satt i 240 och hade förgasare istället för insprutning. På 940, som har insprutning, är CO-halten före katalysator kanske kring en procent, men det beror väldigt mycket på motorns skick etc. Så länge lambdavärdet är rätt klarar katalysatorn att ta ner det till godkänd nivå.

Vad jag vill komma fram till är att CO-halten 0,5% mätt på avgasröret i sig inte tyder på något allvarligt fel i motorn eller att motorn går väldigt fett. Prova att rycka ur lambdasonden eller luftmassemätaren – får man se på hög CO-halt. Så nu får man fråga sig, och ta reda på, om det är så att avgaserna före katalysatorn är väldigt HC- och CO-rika och att katalysatorn nästan, men bara nästan, klarar att rena dem, eller om det är så att motorn går ganska normalt och katalysatorn är dålig. I det första fallet får man leta orsaker till dålig förbränning. I det andra får man byta katalysatorn. En tredje möjlighet är att något stör avgasreningen (t.ex. luft/avgasläckor mellan motor och katalysator).
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
Till och med -88B (fast den har samma utrustning som -89). Jag får alltid be dom skriva ner värdena när jag besiktigar. Det går inte att få ut värdena på papper före -89 års modell. När min "krånglade" som mest låg jag på 0,6 - 0,7 i CO halt (godkänt) och en bränsleförbrukning på 1,5 - 1,6l/milen. Alla, t.o.m bilprovningen rekommenderade katalysatorbyte, men jag ville ha ner förbrukningen först. Nu när jag ligger på 1,0 - 1,2l/mil (bara korta sträckor) ligger CO-halten på 0,01 med samma katalysator (41000mil).
När det gäller äldre bilar så var gränsen 4,5 i CO när dom första reglerna kom (kommer inte ihåg om det var redan 1969). Då var det väldiga problem med en del bilar. Det gick så långt att Bilprovningen godkände bl.a Volvos sport modeller (alltså dom med dubbla SU förgasare) med 6,5 -7 i CO-halt, annars gick dom inte att köra.. Ändrades till 3,5 i mitten på -80 talet. Det har hänt en hel del sedan dess.

Mvh
Lennart
Backljus

Hej någon som har en snygg lösning p&ar[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]